Åpningstider: Tirs 10.00 – 18.00 | Ons 10.00 – 17.00 | Tors 10.00 – 18.00
Honda og Royal Enfield motorsykler med eletriske kvantesprang

To eletriske kvantesprang levert av Honda og Royal Enfield

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl. Nå begynner det å skje ting i den elektriske leiren, og neste år kan vi glede oss over flere spennende nyheter. I Milano lanserte Honda sin nye elektriske satsning WN7 som endelig kommer med en  CCS ladeløsning. Det betyr at sykkelen kan hurtiglades i det velutbygde nettverket av ladestasjoner som ble bygget som en del av El-bil evolusjonen. Det er en game-changer fordi disse syklene nå får et mye større operasjonsområde, med vesentlig kortere ladetid og de får også tilgang til et mye større nettverk av ladere.

Les også testen: Honda GB350S, Feelgood og herlig klassisk kjøreglede til en lav kostnad

Energica – pioneren som forsvant

Den italienske fabrikanten Energica var tidligere det eneste merket som behersket CCS teknologien, men fabrikanten fikk dessverre økonomiske problemer og forsvant for noen år siden.

Honda tar ledelsen med CCS

I august 2025 meldte Elbil24 at en investorgruppe fra Singapore plukket opp restene og startet ny produksjon, men merket har så langt ikke kommet tilbake i Norge. Etter at dette skjedde har vi ventet på at et nytt merke skulle lansere en CCS-løsning, og nå kommer altså Honda først. 

WN7 – en futuristisk designbombe

WN7 er en design-bombe med et ganske så futuristisk uttrykk. Modellen er lekker å se på, den er slank, har en setehøyde på 800 mm og en vekt på 217,5 kg, hvilket er helt akseptabelt for en elektrisk motorsykkel i denne klassen.

Akselavstanden er på morsomme 1480 mm og styrevinkelen er bortimot frekk, så dette er nok temmelig morsomt å kjøre. Litium-batteriet har en kapasitet på 9,3 kW, og det tar under 30 minutter å lade batteriet til 80%. WN7 har en kjørelengde på 140 km, og det holder nok i massevis til urban bruk.

Honda matcher ikke helt de store konkurrentene på kjørelengde. Zero SR/F har til sammenligning en rekkevidde på 320 km, men har ikke CCS-fasiliteter og får derfor ladetider som blir betydelig lengere.

Teknologien Honda nå presenterer er derfor å betrakte som et kvantesprang og den legger helt klart et viktig grunnlag for urban mobilitet, fremtidig læring og utvikling.

Ønsker du å lese alle våre testet? Du finner de nederst i denne artikkel: Velkommen til MC-messen 27. februar – 1. mars, Norges råeste Mc-helg, MC-messen.

Royal Enfield satser elektrisk

Royal Enfiled leverer noe annet med et kult, innovativt og funksjonelt design og moden batteri- og ladeteknologi.

Les også: Royal Enfield Bear 650, Scrambleren som setter konkurrentene i skyggen

Flying Flea – retro møter innovasjon

Flying flea er intet mindre enn et innovasjonsprosjekt. Designet er på alle måter heftig. Så langt vet vi at modellen kommer i to utgaver; en FF C6 med en såkalt girder-gaffel og en scrambler-inspirert FF S6 som har en tradisjonell opp/ned gaffel. 

Flying Flea må være noe av det kuleste vi har sett i det elektriske segmentet, og som vanlig går Royal Enfield tilbake til egne historiebøker når de skal sette navn på nye modeller.

Tilhører du en motorsykkelklubb? På MC-messen 27. februar til 1. mars 2026, kan du vise frem klubben, syklene og få egen stand. Les mer og meld din klubb på. Vi har rekordstor påmelding i år!


Flying Flea var nemlig et ikon på 1940 tallet og var også da en pioner på design. Det er foreløpig sparsomt med tilgjengelighet på tekniske spesifikasjoner, men vi forstår at det forventes at modellen får en rekkevidde på 150 – 200 km pr lading.

Modellen er stappende full av ny teknologi som introduseres på forskjellige deler av modellen. Batterikassen er laget av magnesium for å spare vekt, og instrumentet er virkelig av det inovative slaget hva angår funksjon og visningsformater.

Vi fikk mulighet til å sitte på modellen, og kan melde om strålende ergonomiske forhold.

Er BMW tingen for deg? Les testen av BMW R 1300 som er beefy, barsk, snappy og veldig heftig.

Les også denne testen: High-end: Harley-Davidson Pan America Special setter en ny standard

Himalayan 450 – elektrisk konsept med utfordringer

Royal Enfield presenterte også en elektrisk konseptmodell av sin svært så vellykkede Himalayan 450, og nok en gang leverer Royal Enfield et design med en visuell wow-effekt. Heller ikke her vet vi så mye om rekkevidde og effekt, men vi vet at fabrikanten vil være istand til å løfte et slikt prosjekt og at de vil lykkes.

Vi tror imidlertid det kan bli utfordrende å selge en adventure-modell som ikke har CCS-teknologi som muliggjør hurtiglading og tilgang til et ladenettverk som gjør det mulig å operere i fjellet. Løser de dette, vil de være «home free».

Om alle disse kommer til MC-messen har vi ennå ikke fått bekreftet, men vi håper at marginene er på vår side og at vi ser disse modellene her.

Klar for å teste din drømmesykkel? Velkommen til MC-messen 27. -1. mars 2026. Sikre deg din plass på MC-messen, kjøp billett nå.

Praktisk informasjon om MC-messen

Datoer: 27. februar – 1. mars 2026
Sted: NOVA Spektrum, Lillestrøm

Åpningstider: Fredag 10–18, lørdag 10–18, søndag 10–16
Parkering: Tilgjengelig p-plasser på NOVA Spektrum 
Kollektivanbefaling: Tog til Lillestrøm stasjon Kort vei til NOVA Spektrum

👉 Kjøp billett her

Følg oss på Facebook for spennende nyheter, eller meld deg på vårt nyhetsbrev og få nyheter rett i innboksen.

Per Sårheim Prosjektleder MC-messen

Per Sårheim

Per har lang erfaring med bransjen og er selv en 
motorsykkelentusiast. Han hjelper deg gjerne
med å posisjonere din bedrift. 

Ønsker du å bli utstiller
på MC-messen 2026?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.