Åpningstider: Tirs 10.00 – 18.00 | Ons 10.00 – 17.00 | Tors 10.00 – 18.00
Husqvarna-801-Vitpilen-i-naturen

Test av, Husqvarna 801 Vitpilen – bare kul, festlig og veldig kapabel

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl: Husqvarna har alltid laget festlige, kapable og morsomme motorsykler. Designet er gjerne særegent og litt annerledes, en Husqvarna er ikke som en hvilken som helst annen motorsykkel, de er spesielle og kule på alle måter. Noen er til og med gule og kule.

Vitpilen ble lansert i 2018, da som en ensylindret 701, en skikkelig racing orientert nakenmodell som fikk hornene til å vokse i flere av føreres panner. Den spreke ensylindrede motoren som var utstyrt med kvikkskifter og blipper var slank, lett og kjapp og tok rett og slett racing til gata. Den var, og er veldig morsom å kjøre.

Husqvarna «stepper up gamet» for deg som vil ha litt ekstra

I 2024 kom 801 Svartpilen, bygget på samme plattform som Vitpilen men er allikevel ganske annerledes. Svartpilen er en litt mere tradisjonell nakenmodell med en oppreist kjørestilling og et helt annerledes styre, Vitpilen har et heftigere design og et bredere styre som kalles en  «flat-bar», tanken er litt lengere enn på Svartpilen, hvilket gir føreren en litt mere aggressiv sittestilling.

Begge disse modellene fikk en ny tosylindret motor fra KTM (LC8c) på 799 cc. 

Vitpilen leveres med mappingvalgene «rain, street og sport» og kan leveres med et fjerde valg «dynamic» dersom du ønsker at pulveret skal leveres enda kjappere og intenst.

105 hk og 87 Nm i mapping dynamic» er som å få en injeksjon rett i blodbanen og det merkes godt. Styregeometrien er heftigere og mere aggressiv enn det du vil finne på Svartpilen og smeller du Vitpilen i «sport» eller «dynamic»  kan du kjøreopplevelsen best beskrives som «instant fun». 

Det brede styret, den frekke styrevinkelen på 65,5 grader og akselavstanden på 1475 mm skaper noen av de festligste kjøreegenskapene en kan tenke deg. Kombinasjonen av «instant effect», det brede styret og den vanvittige sideveis mobiliteten er sjeldent morsomt. Og med så mye fun-effekt tilgjengelig bør du holde et godt grep om førerkortet ditt, det kan nemlig få bein å gå på.

Husqvarna-801-demperne-foran-hjul

Vandringen på demperne foran er blant den lengste i naken segmentet med sine 140 mm foran og 150 mm bak på den nesten horisontalt monterte og justerbare monodemperen, begge WP dempere som fungerer svært godt.

Vitpilen leverer nemlig en fantastisk fin demping som behagelig, kjapt, bestemt, men mykt trykker hjulsettet ned i asfalten for å opprettholde et godt grep i frekke svingkurver med litt hastighet. Gassresponsen er kort og i mapping valget «dynamic» leverer motoren kjapt og godt gjennom mellomregisteret. Men selv om mange av hovedkomponentene kommer fra KTM har Husqvarna klart å holde på sitt helt særegne DNA med gjøreegenskaper som ikke er lik KTM, dette er ikke som å kjøre en Duke, det er noe annet og det er minst like bra.

Les også testen til: Honda GB350S, Feelgood og herlig klassisk kjøreglede til en lav kostnad.

Motosyklene testes alltid i sitt rette element, men også utenfor sitt bruksområde.

Test av motorsykkel i miljø

Vi tester alltid syklene i sitt tiltenkte miljø og bruksområde, men også litt utenfor. Vitpilen ble tatt med på langtur og jeg klarte meg svært godt med en OS 40 bag fra Kriega for en hel helg. Man skal jo ikke på moteoppvisning, så da reiser vi lett og bevarer sykkelens kjøreegenskaper som de er, det er viktig.

Husqvarna-801-rammen

Ramme, svingarm og dempere er bygget for å tåle mye effekt og torsjonskrefter og disse kapasitetene gjør det virkellig morsomt å kjøre Vitpilen. Våtvekten er på beskjedne 189 kg og gir en nokså heftig «power to weight ratio» på 0.55, hvilket er heftig nok. Sykkelen er håndterlig når førerstøttesystemene fungerer så bra som de gjør her.  Bremsene foran og bak leverer godt i bremsetestene og motorbremsen har en god effekt som muliggjør rask kjøring med god flyt uten å røre bremsene.

Husqvarna-801-detaljer

Vitpilen har et stort bruksområde fra hverdags og terapi-kjøring til morsomme og opplevelsesrike langturer som singel-pilot med en enkel opp-pakning og kredittkort.  Vitpilen er som motorsykkel fyrrig, leken, temperamentsfull og lett å bli forelsket i, ingen tvil om det.

Er du klar for å oppleve morgendagens motorsykkel?

Besøk oss på MC-messen 27. februar – 1. mars. Les også: Norges råeste Mc-helg, MC-messen.

Her kan du se og teste drømmesykkelen. Ta med familie og venner og bli med på en helg som inneholder fart, spenning, samhold og læring.

Velkommen til MC-messen. MC-messen er en viktig arena og møteplass for alle som elsker MC. Vi vil presentere et bredt utvalg av de siste nyheter og trender for ett motorsykkelelskende publikum.

Her finner du de største importørene, klubber og foreninger – alle godt representert, med et bredt sortiment og nyheter for årets mc-sesong.

Ta med venner og familie, og gjør deg klar for en uforglemmelig opplevelse på NOVA Spektrum i Lillestrøm, 27. februar til 1. mars, 2026.

Per Sårheim Prosjektleder MC-messen

Per Sårheim

Per har lang erfaring med bransjen og er selv en 
motorsykkelentusiast. Han hjelper deg gjerne
med å posisjonere din bedrift. 

Ønsker du å bli utstiller
på MC-messen 2026?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.