Åpningstider: Tirs 10.00 – 18.00 | Ons 10.00 – 17.00 | Tors 10.00 – 18.00
Royal-Enfield-Bear-650-i-naturen

Royal Enfield Bear 650, Scrambleren som setter konkurrentene i skyggen



FRA MEDIEPARTNER MC-avisa/Bike: Royal Enfield fortsetter parademarsjen sin med den ene nyheten etter den andre, og de tar folket med storm. Fabrikanten har et vanvittig produksjonsapparat, og leverer kjøreglede til millioner av lykkelige førere over hele verden. Royal Enfield-eierne er nok en litt speisell gruppe. De er ofte ganske lidenskapelige, dyrker det klassiske og digger mekanisk presisjon, gode kjøreegenskaper, høy komfort og det kule imaget disse modellene skaper. Les mer om testen:

Eierne av Royal Enfield er nok ikke så opptatt av fart, men snarere gode kjøreegenskaper og store kjøreopplevelser. Med nettopp disse karakteristikkene utfordrers de etablerte merkene så det holder, og faktum er at disse syklene leverer mer og bedre enn sine konkurenter hva angår ytelse.

Bear 650 fortsetter denne paraden akkompagnert av sangen «The look» av Roxette, og modellen har allerede ikon-status.

Dette er rett og slett en ekte klassisk scrambler med en selvsikker og typete «attitude» som får de fleste til å snu seg – vi snakker altså vi om en ekte «head twister». Selv førere av pulversterke plastikk-raketter snur seg etter dette. Modellen og fargevalgene er bare drittøffe, og med denne vil du oppleve å bli et blikkfang for mange. 

Detalj-av-frontlykt-til-Bear-650

Ønsker du å lese alle våre testet? Du finner de nederst i denne artikkel:
Velkommen til MC-messen 27. februar – 1. mars, Norges råeste Mc-helg, MC-messen.

Hva er egentlig en «Scrambler»? KI/CoPilot gav følgende gode svar:

«En scrambler-motorsykkel er en type motorsykkel som kombinerer klassisk design med allsidighet, opprinnelig utviklet for både landevei og enklere terrengkjøring. Kjennetegnene inkluderer ofte en oppreist kjørestilling, bredt styre, grove dekk, høyere plassert eksosanlegg og en minimalistisk, robust estetikk. Scramblere er designet for å takle ujevne underlag som grusveier og stier, samtidig som de fungerer godt på asfalt.

Disse motorsyklene har røtter tilbake til 1950- og 1960-tallet, da førere bygget om vanlige motorsykler for å kunne delta i løp på både vei og i terrenget. Dagens scramblere viderefører denne tradisjonen med moderne teknologi, samtidig som de beholder det karakteristiske klassiske utseendet og motiverer deg til å søke nytt terreng. En scrambler passer godt for deg som ønsker en motorsykkel med sjel, kjøreglede og muligheten til å utforske mer enn bare asfalten.»

Dette er beskrivelsen av Bear 650 i et nøtteskall, og jeg synes dette var en god definisjon fra CoPilot (tilsvarende Chat GPT).

Tekniske data

MotorFire takt, paralell tvinn SOHC
Kubikk648 cc
HK46,4
Nm56,5 ved 5100 rpm
Girkasse6 speed manuell
Dempere foran43 mm, teleskop, 130 mm vandring
Dempere bakDoble, justerbar forspenning, 115 mm vandring
Bremser foran320 mm singel disk Brembo
Bremser bakSingel disk 270 mm
Dekk foran100/90-19
Dekk bak140/80- R17
Bakkeklaring184 mm
Våtvekt216 kg
Tank13,6 liter
Akselavstand1460 mm
Lengde2180 mm
Setehøyde830 mm
Motorsykkelen-sett-fra-siden


Design

Royal Enfield er godt forankret i egne historiebøker, og gjør sjeldent noe uten at det forankres i nettopp historien eller arven til merkevaren. Når du har produsert motorsykler i 125 år, kan du faktisk gjøre det. Da er du nemlig ikke historieløs, og du kan vise til en lang historisk livslinje som er troverdig og enormt verdifull.

Royal-Enfield-Motorsykkel-i-skogen

Se film fra Royal Enfield stand på Eicma i Milano:

Er BMW tingen for deg? Les testen av BMW R 1300 som er beefy, barsk, snappy og veldig heftig.

Slik er det også med denne modellen som har sin opprinnelse fra det kjente ørken-rallyet Big Bear i California på 1960-tallet da ungdommen Eddie Mulder kom for sent til start på sin ombygde Royal Enfield. Han tok igjen og passerte over 600 deltakere og vant hele greia. Siden dette var et krevende og kjent rally, ble dette selvfølgelig en legendarisk prestasjon som så absolutt er verdt et navn og en plass i historiebøkene.

Designet er selvfølgelig preget av den klassiske James Daen epoken, men tilpasset nåtidens trender og behov.

Modellen har et klassisk Scrambler-design med et 19 tommers forhjul med eiker, en slank ramme og tank, en oppreist kjørestilling som også gir rom for å kjøre stående, et kult 2-1 eksosanlegg som leverer massevis av lyd, et bredt styre som gir god komfort og god kontakt med forhjulet, og en kraftpakke som leverer tilstrekkelig med effekt i kombinasjon med en heftig posørfaktor.

Bear 650 er rett og slett jålete, og jeg får tommelfingre opp i været hele tiden. Jeg ble så imponert og forelsket under testen, at jeg faktisk kjøpte en selv!

Design, 10 av 10, thats it.

Les også vår test: Nyheten QJMotor SRT 700SX imponerer og er ingen copycat!


Noe er annerledes 

Kjøreegenskaper, mekanisk presisjon, tech, enkelhet, komfort, effektuttak og lyd. Alt er bare søkkanes bra og bortimot visuelt uimotståelig. Og, ikke la deg lure av de etablerte merkenavnene, mer hestekrefter og høyere priser betyr nødvendigvis IKKE det samme som at alternativene er bedre.

Setter du slike forutsetninger, går du sannsynligvis rett i fellen sammen med veldig mange andre. Jeg skal forklare hvorfor.

Ergonomi

De klassiske modellene vi har i markedet i dag er ganske like hva angår design og ergomomi, og i noen grad også kjøreegenskaper. Disse modellene er ganske slanke, de har stort sett ganske brede styrer og sittestillingen er oppreist, men de er gjennomgående også ganske stive.

Modeller med to dempere bak, har som regel dårligere demping bak og er ofte ikke så altfor svingvillige. Ser vi på markedsledende Triumph sin klassiske portefølje, er setene på stort sett alle modellene gjennomgående flate og litt brede. Royal Enfield har valgt en bedre tilnærming og har gitt setet en smalere front mot tanken og en forsenkning som faktisk gir bedre støtte bak til rumpetten.

De flate setene til Triumph fører til at jeg etter hvert har en tendens til å skli bakover på setet, og da faller jeg gjerne litt sammen i ryggen.  Da blir jeg sittende litt krum i ryggen, og dette påvirker kjøringen min negativt. Med setet til Royal Enfield blir jeg sittende riktig med den lille støtten dette setet faktisk gir. Ergonomisk er Bear 650 mye bedre enn markedslederen Triumph, synes jeg.

Royal Enfield dempere-til-Bear-650


Demperne bak er blant de beste i segmentet

Dempere er noe som Royal Enfield virkelig kan, og her sparer de ikke på noe. Mange av konkurrentene som bruker doble dempere bak har dessverre begått denne tabben, og det merkes når sykkelen kjøres litt aktivt eller med litt last. Resultatet blir som regel at sykkelen blir for myk og udefinert i bakenden, og dette går nesten alltid ut over kjøreegenskapene.

Royal Enfield bruker bedre dempere, og får gjennomgående skryt av motorjournalistene for dette. Demperveien på Bear 650 er ikke nevneverdig lang. Men det funker veldig bra, selv på grus og litt krevende underlag. Demperne foran og bak jobber svært godt sammen med ramme og svingarm, og leverer jevnt over mye bedre enn konkurrentene som bruker samme konsept.

Da tenker jeg særlig på Triumph 900-serien som jeg opplever som vesentlig løsere og upresise bak. Demperne har selvfølgelig mye å si for kjøreegenskapene, noe jeg opplever som vesentlig bedre på Bear 650, sammenlignet med konkurrenter på 900 kubikk og 65 hk. Disse er vesentlig dyrere, og jeg forventer derfor mer enn det jeg opplever å få. 

Bear 650 har en forutsigbar og festlig styregeometri. Dette krever selvfølgelig gode dempere, så her har Royal Enfield tatt de helt riktige grepene.

Les også denne testen: High-end: Harley-Davidson Pan America Special setter en ny standard

Motor og effekt

Ytelsestallene er på ingen måte elleville, hvilket de normalt heller ikke er på de klassiske modellene. Men du må på ingen måte undervurdere 47 hk og 57 Nm, og i hvert fall ikke i denne sammenhengen.

Større konkurrenter med mer kubikk og mer effekt leverer på ingen måte noe mer enn her, og du har mer enn nok krefter til å gjøre akkurat det du ønsker, og ikke minst ha det veldig morsomt.

Er du en erfaren og god fører, er det i hvertfall ikke noe problem. 650-motorene til Royal Enfield er små mekaniske vidunder som produserer mer effekt enn det du forventer. De leverer en herlig effekt-distribusjon, en nydelig og jevn gassrespons, et herlig lydbilde og girkasser som er presise og fine.

Det spesielle med denne modellen er at motor og effektleveranser er så til de grader godt samordnet med sykkelens ramme, vekt og balanse, og styregeometrien er bedre enn hos noen av konkurrentene. Alle operasjoner er forbundet med en komfortable og morsomme opplevelser av gasspådrag, en morsom styregeometri som gir god flyt, fine nedbremsinger og bøttevis med herlige kjøreopplevelser. 

Klar for å teste din drømmesykkel? Velkommen til MC-messen 27. -1. mars 2026. Sikre deg din plass på MC-messen, kjøp billett nå.

Den klassiske fella i det klassiske segmentet

Som journalist og testfører har jeg etter hvert fått svært god oversikt over modellporteføljen i de forskjellige segmentene, og jeg ser veldig tydelig hva vi som motorsyklister legger til grunn for våre valg av segment og merke.

Les også denne testen av Yamaha, som tar et stort teknologisk steg med lanseringen av MT-07 Y-AMT

Nærbilde-av-motorsykkelen

Når jeg da ser av salgsstatistikken at det som selger best ikke nødvendigvis er forenelig med det jeg mener er det beste, i form av kjøreegenskaper, kvalitet, pris og kjøreglede, blir jeg litt usikker på hvorfor vi velger som vi gjør. Jeg mener derfor at valgene vi tar i stor grad preges av at vi:

1)        i stor grad påvirkes av andre og hva andre mener at vi bør velge/kjøre

2)        at vi ikke har en helt klar formening om hva vi legger til grunn for våre egne behov, egne krav til spesifikasjoner, kvalitet og bruksområde 

3)        vi tror gjerne at mye effekt er ensbetydende med kjøreegenskaper og kjøreglede, og vi undervurderer betydningen av vekt, design, massebalanse og styregeometri

4)        vi tror at høy pris er ensbetydende med høy kvalitet og kjøreglede

5)        vi tror gjerne også at høy pris og mye effekt er ensbetydende et ønske om et kult image

6)        vi velger ofte å se bort ifra eget ferdighetsnivå, egne begrensninger og læringsbehov når vi tar et valg, og vi tror ofte at tekniske kapasiteter gir bedre ferdigheter


Slik er det selvfølgelig ikke


Bear 650 er et case som utfordrer alt dette. Denne sykkelen er nemlig mye bedre enn alt annet som finnes i nærheten i klasse og segment, selv modeller som er vesentlig dyrere.

Men, vi tror ofte at mindre effekt og lavere pris er ensbetydende med at motorsykkelen ikke er like bra, dessverre. Det mener jeg er fryktelig galt, og det er dette jeg omtaler som den klassiske fella.

Tanken-på-motorsykkelen


Så hvorfor er Bear 650 så bra da?

Jo, det er det mange grunner til, og det hele starter selvfølgelig med at dette er en usedvanllig pen «head twister».

Vil liker designet, og vi kan identifisere oss med den. På turer rundt omkring får jeg til stadighet blunk eller tommelfingre i været etterfulgt av vennlige nikk eller et smil. Akkurat som Roxette sang på 80 tallet: She’s got the look.

Men utseende er ikke alt, sies det. Det er nok riktig, og Bear 650 har mye mer enn det. I tillegg til lav pris, gode motorytelser og mekanisk presisjon, vil jeg fremheve det 19 tommer store forhjulet, vekt og balansering av sykkelen, og sist, men ikke minst, styregeometrien.

Her er alt morsomt i alle hastigheter, og du trenger ikke kjøre fort før moroa begynner. Bear 650 er en herlig scrambler som du faktisk kan bruke til alt og over alt. Den relativt lave setehøyden på 83 cm hjelper godt dersom du har behov for å lande beina på bakken litt utenfor vei.

I testløypen holder Bear 650 uvanlig høye kurvehastigheter i partiene hvor jeg tester dette. Den har en lett og fin sideveis mobilitet, hvilket bidrar til at det er enkelt å kjøre tette svinger med mye nedlegg. Den responderer uvanlig godt og raskt på bruk av push-teknikk under kjøring, og legger seg lynkjapt ned og akkurat dit du vil ha den. Kniper svingen, er det bare å pushe litt til, så holder forhjulet grepet om en enda strammere svingkurve, nesten som i en drøm.


Tilhører du en motorsykkelklubb? På MC-messen 27. februar til 1. mars 2026, kan du vise frem klubben, syklene og få egen stand. Les mer og meld din klubb på.

Royal-Enfield-i-skogen-sett-fra-siden

Her skiller modellen seg fra konkurrentene sine i dette segmentet. De oppleves som vesentlig stivere, mindre mobile og mindre svingvillige. 


Setet er bra, og gir bedre støtte enn hos konkurrentene. Du kan både stå og sitte veldig bra. For å gjøre min sykkel enda bedre for meg, har jeg tatt noen enkle tilpasningsgrep. Jeg har montert raisere (styrehevere) som hever styret med ca 150 mm, og da ble det enda morsommere å kjøre på grus eller i terrenget.


Bear 650 kommer med justerbare hendler, og det er også veldig bra. Mange av langt dyrere modeller har ikke det, og må derfor ettermonteres til en ekstra kostnad.

Styret-til-Bear-650

Instrumentet er det samme som brukes på Himalayan 450, og dette er et av de kuleste i klassen av TFT-instrumenter, synes jeg. Royal Enfield har inngått et samarbeid med Google, og du kan derfor få navigasjonsdelen fra telefonen din direkte opp i instrumentet når du kjører. Det er kult, og fjerner behovet for en egen GPS. Riktignok spiser denne funksjonen batteriet på telefonen din, men da kan du bare koble deg til strømforsyningen på sykkelen med en USB-C kabel.

Er Honda din type sykkel? Les da testen av en feelgood og herlig klassisk kjøreglede til en lav kostnad, nemlig Honda GB350S

Instrumenter-til-motorsykkelen Royal Enfield Bear 650


Noen tanker om helheten

Som den oppvakte leser har fått med seg, så kjøpte jeg altså Bear 650 selv. I det valget ligger det at jeg mener at dette er vesentlig bedre enn noe annet jeg har kjørt i dette segmentet og at kjøreopplevelsen er noe jeg ønsker å oppleve mer av. Jeg liker det Bear 650 byr på, jeg liker scrambling og ville gjerne ha mer av det. 

Tanken-og-merket-til-motorsykkelen

Jeg hadde store forventninger til Bear 650 da den kom, men jeg må bare melde at disse ble overgått med god margin. Jeg har ikke angret et eneste sekund at jeg kjøpte den. Når man vurderer helheten av denne leveransen, og måler denne opp imot det konkurrentene kan klare å levere, så er jeg heller ikke i tvil.  

Bear 650 leverer altså rundt baut til over forventning på alle områder, og på noen punkter enda bedre. Dette er en modell jeg kan trene med, lære mer om og mestre enda bedre, og det liker jeg. En motorsykkel skal kunne by på elementer av ny læring og utvikling av nye ferdigheter. Gjør de ikke det, vil vi sannsynligvis begynne å kjede oss. For meg er det kvaliteten, kjøreoplevelsen og bredden i det enorme bruksområdet som er det fasinerende. Selvfølgelig hjelper det godt at sykkelen visuelt er dritkul og er herlig å kjøre.

Valgene våre preges av følelser, og er ikke rasjonelt betinget, det vet vi. Det er derfor viktig å prøve andre modeller og merker. Det er også viktig å definere hva som er viktig for deg før du starter denne prosessen. Men, uavhengig av smak og personlige preferanser, skal du vite at Bear 650 på mange områder faktisk er bedre enn konkurrentene sine.

Den er rimeligere og er akkurat like driftssikker. Den er morsom, og Royal Enfield bruker bare kjente komponenter som Brembo bremser, Showa dempere og en mekanisk teknologi som er utviklet gjennom 125 år. Finnishen er «impecable». Den er slank, lett og kommer til over alt; på vei, grus eller stier som fører til nye eventyr og nye opplevelser.

Tanken-og-merket-til-motorsykkelen


Dersom noen skulle finne på å diskutere dekk, er dette også et område hvor Royal Enfield kan sine ting. Hverken CEAT eller Nylorex er veldig kjente merker her hjemme, men ikke tenk på det. Disse er akkurat like gode som andre kjente merker, og de sitter som ei kule innenfor sine respektive bruksområder.


Er du klar for å prøve din drømmesykkel?

Velkommen til MC-messen som er den viktigste arenaen og møteplassen for alle som elsker MC. Vi vil presentere et bredt utvalg av de siste nyheter og trender for alle motorsykkelentusiaster.
Les også: Norges råeste MC-helg på MC-messen, 27. februar til 1. mars 2026.

Sikre deg din plass på MC-messen, kjøp billett nå.

Per Sårheim Prosjektleder MC-messen

Per Sårheim

Per har lang erfaring med bransjen og er selv en 
motorsykkelentusiast. Han hjelper deg gjerne
med å posisjonere din bedrift. 

Ønsker du å bli utstiller
på MC-messen 2026?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.