Den kinesiske produksjonen vokser, og det gjør også interessen. Importøren av QJMotor har solgt samtlige sykler som ble tatt inn til Norge for 2025, og vår test avdekker helt klart gode kapasiteter. QJMotor bruker bare kjente merkevarer på komponentnivået. De har mange tiår med erfaring fra egen produksjon og prisene er i overkant konkurransedyktige. Det er dyrtid, men vi har fortsatt drømmer, så, what´s not to like!
Tekst/foto: Ole-Andreas Isdahl
Jeg har ventet lenge på å bli kjent med den nye QJMotor porteføljen til importør Erling Sande, og endelig fikk jeg muligheten. Jeg har gjort mange analyser av modellene som kom til Norge, og jeg har hatt ganske høye forventninger til både kvalitet og kjøreegenskaper.

Er du klar for å prøve din drømmesykkel? Les også: Norges råeste MC-helg på MC-messen, 27. februar til 1. mars 2026.
Forhandlernettverket på plass
Erling Sande AS forteller at forhandlernettverket allerede er på plass med følgende forhandlerstatus:
Motorcenteret på Rud – Bærum
Bergen MC Center – Nyborg
Cross Centeret Snellingen – Oslo
Eide Motor og Utleie – Tromsdalen
Førde Motorsport – Førde
Skien-Motorsenter – Skien
Leeres Motorsport AS – Fredrikstad
Lundamo Auto AS – Tiller/Trondheim
MC Butikken AS – Haugesund
Motorsyklisten AS – Kristiansand
Nesbyen Bil AS – Nesbyen
Verdal Båt Scooter og MC – Verdal
Motor Centeret – Bryne
Forhandlernettverket til QJMotor kommer garantert til å vokse videre i forhandlernettverket som Erling Sande AS allerede har etablert.

Av salgsstatistikken ser vi at QJMotor så langt har solgt bra, merket ligger på 15. plass på salgsstatistikken for tung MC
ut september med 62 sykler, foran merker som Moto Guzzi og Aprilia.
Dette kan selvfølgelig representere et element av nyhetens interesse, men jeg tror ikke det. Interessen for rimeligere sykler i mellomklassen som er av god kvalitet er nemlig økende, så dette burde passe bra med trenden vi ellers ser.
Ingen copycat
Onde tunger proklamerer gjerne at kineserne kopierer vellykkede konsepter, og det må de gjerne hevde. Men, det er nok snarere slik at kineserne er agile. De lærer fort og bruker raskt opparbeidet kunnskap til å finne sine egne veier, til modeller som står seg vel så godt som selve læringsobjektene de bruker.

SRT 700SX er så definitivt ingen copycat, og det nærmeste vi kommer noe som ligner på andre merker er nok rett og slett bruken av kjente high-end komponenter som dempere fra Marzocchi, bremser fra Brembo og dekk fra Metzeler.
Les også testen med BMW R 1300 R. Kirurgisk presisjon og enorme krefter.

Resten er designet og produsert av kineserne selv, på topp moderne fabrikker, med mange kompetente miljøer og med produksjonsmateriell av nyere data og høy kvalitet.
I dette tilfellet er det gjort med stor presisjon og kanskje til og med til en bedre kvalitet. Merk deg at QJMotor leverer produkter med 5 års garanti. Så du trenger ikke å være redd for at dette ikke er bra nok, for det er det.
Fabrikanten har nemlig produsert motorsykler gjennom fire tiår, og er på ingen måte noen nybegynnere.
Er du med i en MC-klubb? Nå kan du få muligheten til å presentere klubbens aktiviteter, rekruttere nye medlemmer og stille ut medlemmenes kjøretøy ved å ha en egen stand på MC-messen. Les mer og meld din klubb på stand for MC-messen 27. feb til 1. mars 2026.
Tall kan lyve, men ikke faktiske ytelser og kapasitet
SRT 700SX ser ikke veldig imponerende ut når vi ser på tallene isolert. Med en vekt på 243 kg, 70 HK og 70 Nm vil man kunne forvente moderate ytelser med så mye vekt.
Modellen har en lengde på 2225 mm, en akselavstand på 1510 mm og en tank som rommer 19,5 liter. Modellen er ganske stor, men likevel slank, har en fin setehøyde på 82,5 cm og har alt du kan tenke deg av utstyr.
Her finner du ingen utstyrskatalog, for sykkelen rett og slett har alt. For 129 900 får du varmeholker, varmesete, 90 graders bend på luftventiler, eikehjul, hand-guards, LED belysning, polstrede sidevesker og toppboks og midtstøtte. Ja, det eneste du ikke får med på kjøpet pr i dag er en kvikkskifter og en blipper.
Men til gjengjeld får du tilgang til en nydelig girkasse som det bare er helt supert å gire med.
Les også testen av en feelgood og herlig klassisk kjøreglede til en lav kostnad, nemlig Honda GB350S

Det rare er at når du setter deg på sykkelen, så merker du umiddelbart den samlede effekten av teknologi. Fabrikantens kunnskap og kompetanse, som i sum gjør dette så veldig mye mer enn det ytelsestallene isolert sett forteller om kapasitetene.
Vi snakker altså om synergieffekter i ordets rette forstand. SRT 700SX er nemlig en diiiiiger overraskelse, og leverer kjøreegenskaper som minner meg om en Multistrada, bare mindre og lettere.
Sykkelen er svært godt balansert, og har en herlig styregeometri og komfort som gjør den til et kjøreteknisk presisjonsverktøy som på en måte gjør den til en hybrid mellom en Ducati og en Aprilia. Det er ikke noen dårlig sammenligning.

Design og leveranser med høy fun factor
Designet har karakter, og ingeniørene har utvilsomt brukt mye tid og krefter på å skape sin helt egen identitet, som i hvertfall ikke er noe kopi-format. I likhet med en BMW 1300 GSA; kanskje ikke spesielt pen, men snarere tøff og kul og definitivt særegen. Det liker mange.
Motoren leverer mye mer enn jeg forventer, og den mekaniske presisjonen er høy. Mellomregisteret leverer «punch lines» i hvert eneste gir, og gjør det veldig veldig morsomt å kjøre sykkelen. Det er nesten litt vanskelig å oppføre seg som folk.
Girkassen er presis, men samtidig myk og fin. Motoren er som sagt sterkest i mellomregisteret, og leverer imponerende godt mellom 3 og 7.000 omdreininger. Her skiller den seg virkelig fra konkurrerende modeller i samme segment og klasse.
Etter ca 8.000 omdreininger «faider» den litt ut mot toppen før turtallssperra tar tak ved ca 10.500 omdreininger. Det mest effektive er å gire tidligere, og hente mere krefter i et nytt mellomregisteret. Da leverer SRT 700SX imponerende godt.
Sittestillingen er god, setet gir god støtte bakover, men samtidig rom til å bevege seg over seteryggen dersom du kjører veldig aktivt. Sittestillingen er imidlertid så god og sykkelen så kapabel at du neppe vil ha så stort behov for å bevege deg så mye.
Det brede styret er herlig og sørger for at jeg har en sjeldent god kontakt med forhjulet. Det gir en enorm trygghet. Marzocchi-demperne håndterer dårlig underlag helt enestående sammen med ramme, svingarm og dekkene fra Metzeler (Tourance). Dempingen er i en særklasse, og jeg merker fort at SRT 700 SX leverer presisjon og kurvehastighet som ligger helt i toppsjiktet i den delen av testen hvor vi måler kurvefastigheter.

Lyden fra eksospotten er så potent og leverer så mye bra lyd at det rett og slett er morsomt å kjøre. Motoren har en fin og forutsigbar gassrespons, og det heftige mellomregisteret bidrar til at modellen blir veldig festlig å kjøre.
Dette er så morsomt og behagelig å kjøre, at jeg rett og slett mister kontroll med tid og sted.
Utstyrslisten er imponerende og ingen andre merker leverer så mye utstyr inkludert i prisen
Sidevesker og toppboks er av høy kvalitet, ser bra ut og er enkle å ta av og på. Innsiden av veskene er polstret med påsydde og smarte lommer. Veskene er selvfølgelig låsbare.

Sidevesker og toppboks er av høy kvalitet, ser bra ut og er enkle å ta av og på. Innsiden av veskene er polstret med påsydde og smarte lommer. Veskene er selvfølgelig låsbare.


Sykkelens bryterpanel er opplyst slik at man ser betjeningsorganene dersom man kjører på kveld eller natt.

Vi må merke oss detaljene på utstyrslisten. Her får du blant annet dekktrykksensorer, varmeholker, varme i setet, ferdigmonterte bobins til bruk av depostøtte, og 90 grader bend på lufteventilene, for å nevne noe. Viktige og praktiske detaljer for en hverdagsmotorsykkel som vi normalt må betale mye penger for.
Her får du alt inkludert i prisen, og det er bare å dra på langtur.

Touring, sport og grus
SRT 700SX har et stort bruksområde, men er nok først og fremst en touringmodell. Men med 30/70 dekkene fra Metzeler, trives modellen også helt strålende på grusveier eller sågar singel track´s.
Sykkelen er utviklet for at vi skal kunne stå og kjøre og det er utrolig morsomt å kjøre en så rimelig priset sykkel. Med så mye utstyr som så til de grader utfordrer konkurrentene på både kvalitet, kjøreegenskaper og ikke minst kjøreglede.
Sykkelens demping imponerer veldig, og med det 19 tommer store forhjulet, får man både stabilitet og fun-factor på kjøpet.
Den fine gassresponsen og det heftige mellomregisteret gjør det veldig morsomt å operere på grusen. Dessverre kan du ikke koble ut ABS og traction, hvilket begrenser noe av moroa på grus. Men vi må huske at dette er en Touring-modell, og ikke en offroader.
Vil du ha en motorsykkel som gir deg «instant fun» og får deg til å smile i hver sving? Da bør du lese testen av Husqvarna 801 Vitpilen – rå, leken og full av kjøreglede.
Instrumentet


Instrumentet er på 7 tommer, og er bra. Her får du flere visningsmodus og store fine tall. Bryterpanelene er fine. De holder forventet kvalitet, er godt plassert og er enkle å nå uten å skifte grep.

SRT 700SX er med og redefinerer klassen
QJMotor er i likhet med de andre asiatiske modellene, i ferd med å redefinere mellomklassen. Fordi de skilter med frekke og konkurransedyktige priser på produkter som kjøreteknisk holder minst like høy kvalitet som de etablerte merkene.
De som har vært i bransjen en stund, vil huske at japanerne hadde samme posisjon som «under-dog» på begynnelsen av 70-tallet. Få hadde tro på disse, men så kom de som ei kule.

Det samme kan skje her, og jeg tror nok at de forhandlerne som ønsker å ta markedsandeler i det neste tiåret skal følge godt med på det som kommer fra dette kontinentet.
Oppsummert
- SRT 700SX vil nok passe norske førere svært godt
- Den passer de norske veiene og den norske topografien
- Du får tilgang til flotte kjøreopplevelse og enestående kjøreegenskaper
- Høy «fun-factor»
- Du får tilgang til uvanlig mye og velfungerende utstyr uten å betale noe ekstra
- Det står tunge og seriøse aktører bak dette
- Den opplevde kvaliteten er høy
- Pris og risiko er lav
Takk til Motorcenteret på Rud som leverte testssykkelen.
Er du klar for å teste din drømmesykkel?
Velkommen til MC-messen 27. februar – 1. mars. Les mer og bli med; Norges råeste Mc-helg, MC-messen.
Ta med familie og venner og bli med på en helg som inneholder fart, spenning, samhold og læring. Her finner du de største importørene, klubber og foreninger – alle godt representert, med et bredt sortiment og nyheter for årets mc-sesong.