FRA MEDIEPARTNER MC-avisa/Bike: MC bransjen står ved nok et veiskille. Nå utfordrer nemlig kineserne det norske merke-etablisementet med nye og spennende modeller. Det gjelder pris, kvalitet, kjøreegenskaper og vanlige garantiordninger på 5 år. Jeg har nå kjørt to av QJMotor sine modeller og er ikke noe annet enn imponert. Ingen må undervurdere kineserne som ny aktør i Norge. De jobber nemlig målbevist, og utfordrer systematisk etablisementet med en ting for øyet, nemlig å ta store markedsandeler på sikt.
De modellene fra QJMotor som jeg har kjørt, står på ingen måte tilbake for de etablerte merkene. Markedsstrategien til QJMotor vil nok bli en utfordring for mange. Jeg har kjørt mye og langt med modellene SRT 700SX og SRT 600SX. De er på mange områder bedre enn de etablerte merkene vi har i Norge i dag.
QJMotor har laget motorsykler i fire tiår. De er uten tvil like kompetente som både Europeere og Japanere. De kommer nok til å lykkes med strategien sin.
Les også vår test: Nyheten QJMotor SRT 700SX imponerer og er ingen copycat!

Motor og eksosanlegg leverer et barskt lydbilde allerede fra startsekvensen og leverer et italiensk rasp under gasspådragene. Veldig kult.
A2 modellen SRT 600 SX er tidenes pris og effektbombe
Jeg har tidligere kjørt SRT 700SX, og ble veldig imponert over denne. Men, A2-modellen SRT 600SX imponerer meg enda mer.
Dette er motorsykkelen som leverer mye mer enn det vi har sett fra noen A2-modell så langt. Den to sylindrede væskekjølte motoren leverer som de fleste andre i denne klassen 47 hk og 54 Nm. Men, modellen har to kjøremodus, standard og sport.
Velger du sistnevnte. Leverer SRT 600SX et friskt arsenal av krefter som oppleves å høre hjemme i en helt annen klasse.
Gassresponsen er presis, kjapp og jevn. Det finnes ikke rykking og napping fra motoren som leverer godt med krefter gjennom hele turtallsregisteret. Du kommer kjapt i kontakt med en svært komfortabel og festlig motorsykkel som tjener mange formål.
Du kan slippe deg ned i to tusen rpm i hvilket som helst gir. Være der en stund, for så å hente opp turtallet lett og uproblematisk uten å gire.
PS: Du vil kunne se hele den norske delen av denne porteføljen på MC-messen i 2026. Er du klar for å prøve din drømmesykkel? Les også: Norges råeste MC-helg på MC-messen.

Syklene settes sammen på moderne fabrikker i Kina, med avansert produksjonsteknologi som sikrer høy kvalitet.
Kjøreegenskapene, holder de mål?
SRT 600SX er veldig godt balansert med henholdsvis 50,4 % av vekten bak og 49,6 % foran. Modellen er slank, men ikke for slank slik at man mister komfort og gode touringegenskaper.
Ergonomisk er modellen litt annerledes enn konkurrentene. Lav setehøyde som gir en litt skarpere vinkel i knærne og et litt høyere og bredt styre. Dette gir en mer oppreist kjørestilling og mindre vekt på armer og håndledd.
Styret er også ganske bredt, slik at det blir enkelt å bruke push-teknikk. Summen av sittestilling og en god balansering av sykkelen bidrar til at jeg har enestående arbeidsforhold. Gode muligheter til å bevege meg i setet under aktiv kjøring og at jeg enkelt kan raffinere og justere kjøreteknikk. Med et riktig blikk og lett bruk av overkroppen til vektforskyvning i heftige nedlegg.
Den gode balanseringen og den fine ergonomien bidrar til at det er enkelt å ha kontroll på vekt og balanse. Dette også i svingkombinasjoner hvor jeg altså drar på litt ekstra. Jeg kjenner kreftene forplanter seg i kroppen og sykkelen kommuniserer sjeldent godt med meg som fører.
Lett å fysisk kjenne at sykkelen spiller på lag, og gjør det hele veldig mye lettere for meg som fører. Dette er egenskaper som gjør det enkelt å legge SRT 600SX i kategorien for kapable og gode motorsykler.
Så merk deg at en motorsykkel på ingen måte må koste 2-300 000 kroner for å levere på dette nivået. Det er akkurat her QJMotor leverer nye dimensjoner og perspektiver til det norske motorsykkelmarkedet.
Er BMW tingen for deg? Les testen av BMW R 1300 som er beefy, barsk, snappy og veldig heftig.

Vil du ha en motorsykkel som gir deg «instant fun» og får deg til å smile i hver sving? Da bør du lese testen av Husqvarna 801 Vitpilen – rå, leken og full av kjøreglede.
Komponentnivået og leveransene fra disse er også høyt. Det er nesten vanskelig å fatte at QJMotor kan selge sykkelen til denne prisen med så gode komponenter. Du må bruke tid for å finne og se alle detaljene, for her finnes nemlig alt, absolutt alt.
Mye utstyr og flotte komponenter er i seg selv ingen garanti for at en modell blir bra. Det kreves mye mer enn det faktisk. Bommer du på design, geometri og funksjonalitet hjelper det lite å kaste dyre komponenter inn i ei ramme. Det finnes det mange eksempler på.
QJMotor har som sagt mange tiår med erfaring. De beviser i hvertfall med disse to modellene at de virkelig kan konkurrere med merker i helt andre prisklasser.
Så la meg konkludere på spørsmålet om dette holder mål. Ja, dette holder så absolutt mål, og overgår mine forventninger hva angår kjøreegenskaper.
Mestring og kjøreopplevelse
På denne modellen er det derfor enkelt å oppleve mestring. Dette gir fantastisk fine kjøreopplevelser og en opplevelse av forutsigbarhet og ikke minst trygghet.
Jeg opplever å ha veldig god kontakt med forhjulet under kjøring. Dette er noe jeg spesifikt leter etter og kjenner på når jeg tester motorsykler. Finner jeg ikke denne kontakten, så sliter i hvertfall jeg med å kjøre godt og teknisk riktig.
Ramme, svingarm og dempere jobber godt på det svingete og litt krevende underlaget i testløypa. Selv om underlaget her er ganske krevende, holder jeg mine planlagte svingkurver uten at forstyrrelsene ødelegger svingkurvene min.
Tilhører du en motorsykkelklubb? På MC-messen 27. februar til 1. mars 2026, kan du vise frem klubben, syklene og få egen stand. Les mer og meld din klubb på.

Mekanisk presisjon og opplevd kvalitet
Opplevelsen av mekanisk presisjon er viktig på en motorsykkel, og her kan det ikke slurves. Motor, girkasse, bremser og demping skal oppleves fast, mykt og velfungerende, og det gjør det her.
Girkassen kommuniserer godt med bestemte og merkbare klunk i alle gir. Bittet på Brembo kalipperne er presist og jevnt. Dempere og svingarm jobber godt i rammen som holder veldig god kontroll på slag og torsjonskrefter.
Seterammen er boltet. Jobber også godt sammen med resten av den bærende konstruksjonen. Jeg har over hode ingen ting å utsette på dette. Dette er veldig bra gjort, og bidrar til at sykkelens totale ytelse heves vesentlig.
Les også denne testen: High-end: Harley-Davidson Pan America Special setter en ny standard

Jeg liker ideen om at så mye kjøreglede og kvalitet gjøres tilgjengelig for alle.
Hva synes jeg om designet?
Ja, design er vel som alltid en diskuterbar smakssak. Som alltid deler jeg gjerne mine egne synspunkter, så må folk få mene akkurat hva de selv mener om det.
Mange fabrikanter henter inspirasjon fra konkurrenter de liker, og det har nok QJ også gjort. Fronten har trekk fra KTM, men der stopper også alle former for likheter.
QJ har utvilsomt valgt sin vei med egne linjer på både chassis, motor og seteramme. Det går igjen på alle modeller, og ingen kan beskylde QJ for å kopiere noen eller noe som helst.
Jeg syntes kanskje ikke at dette var det peneste eller kuleste jeg hadde sett til å begynne med. Men, etter hvert som jeg ble kjent med designets funksjonaliteter, fikk pipa en annen lyd.
Etter noen dager har jeg endret mening totalt. De gode funkjonalitetene og linjene i designet, har gjort at jeg raskere enn jeg liker denne. Har nesten en slags avhengighet til denne modellen, som i verste fall kan ende med at jeg kjøper en selv.
Det er noe ved designet til SRT 600SX som er kult, velfungerende og annerledes. Jeg liker å være litt annerledes.
Jeg liker ikke å være en mainstream-dude, og derfor passer dette designet meg godt.
Les også denne testen av Yamaha, som tar et stort teknologisk steg med lanseringen av MT-07 Y-AMT

Prisen er frekk og du får neppe tak i noe mer fullkomment til en tilsvarende pris.
Utstyrspakke og ingen utstyrskatalog
I tillegg til prisen er det mest bemerkelsesverdige ved denne modellen (og QJ generelt) den lange utstyrslisten, kjøreegenskapene og prisen.
For bare 94 900 kroner får du nemlig alt du kan tenke deg at utstyr. Fabrikanten har ikke laget noen utstyrskatalog for denne. Eller de øvrige modellene som nemlig har alt du kan tenke deg av ekstrautstyr. Unntatt kvikkskifter og en blipper, men det kommer nok etter hvert.
Er BMW tingen? Da bør du lese vår test: Kirurgisk presisjon og enorme krefter, BMW R 1300 R

Her får du LED lys pakker. Et 7 tommer stort TFT-instrument, 90 graders bend på dekkventiler. Varme i styreholker og sete. Midtstøtte, veskesett (3) i aluminium, veltebøyler, belly pan, dekksensor i instrumentet. Ja til og med «bobins» til en depotstøtte.

Utstyrslisten er lang, og ville sannsynligvis kostet i størrelsesordenen 40 til 50 tusen kroner dersom du skulle kjøpe alt. I tillegg til alt dette, får du komponenter av høy kvalitet. Noe som også ville kostet mye penger.
Konklusjonen
Veldig mange ser nok på A2-segmentet som noe man vokser inn i på veien fra klasse A1 til klasse A (tung motorsykkel). Men det blir ikke helt riktig. Statistikk og trend viser nemlig at A2-segmentet er i vekst. Det skyldes ikke at det rekrutteres flere fra A1 til A2. Erfarne førere av tunge motorsykler, ser nå ut til å velge lettere modeller.
Disse modellene har moderne, effektsterke motorer som passer som hånd i hanske i nye teknologiske plattformer. Plattformene yter mer på alle områder og er svært kapable. Konseptene kan gi vel så mye kjøreglede som de store tunge pulverpaddene med 150 hk. Da med en høy medfølgende kostnad.
Er Honda din type sykkel? Les da testen av en feelgood og herlig klassisk kjøreglede til en lav kostnad, nemlig Honda GB350S
Vekt og pris
SRT 600 SX har en kjøreklar vekt på 220 kg med veskesett. Det er en fin vekt som gir en fin opplevelse av kvalitet på en touring/adventure-modell. Ytelsene her er helt fantastiske.
Prisen er frekk og du får neppe tak i noe mer fullkomment til en tilsvarende pris. Dersom du plages av at merket lages i Kina? Da må du nok vurdere om du skal bli med i et politisk parti, for å endre på dette.
Men hva angår motorsykkel, så er dette sånn bortimot fullkomment.
Kjøreglede per investert krone kan neppe overgås, og kvaliteten er som på alle andre merker. Komponentnivået er høyt, designet og DNA eies av QJ Motor.
Kineserne kommer til å kopiere Japanernes framferd fra 1970-tallet, og like it or not, dette kommer til å eksplodere.

Modellen passer for både lange og korte ben. De korteste vil enkelt kunne nå bakken flat-footed.
Fleksibel cocpit
Modellen er også et viktig alternativ for de litt kortere førerne. Med en fleksibel cockpit som rommer både lange og korte førere. Modellen utfordrer med dette Triumph. Som så langt har vært de beste på dette området med sine mange utgaver av Tiger-modellen.
SRT 600SX er en ny stjerne som lyser bedre og sterkere enn de litt gamle og falmede stjernene på himmelen. Merk at modellen også kommer med 58 hk som fulleffekt (klasse A). Da blir det fest hele året. Garantert.
Velkommen til MC-messen 2026
Test din drømmesykkel og sjekk ut denne modellen og de nyeste MC-utstyret på MC-messen. I tillegg blir det full gass med motorshow som garantert øker pulsen din.
Bli med på en helg full av MC-nyheter. Les mer: Norges råeste MC-helg!