Kinesiske Kove Moto omtales oftere og oftere av norske motorsyklister, og med stadig større interesse. Vi antar at segment, bruksområde, design og tekniske kapasiteter er elementer som vekker de norske førernes interesse. Selvfølgelig har folk også lagt merke til at Kove har gjort det bra i Dakar Rally, og det påvirker nok mange. Designet ligger i front, og kapasitetene passer den norske topografien svært godt.
Fra ukjent til internasjonal aktør på rekordtid
Kove Moto ble etablert som selskap i 2017, og har ingen lang produksjonshistorie. Men fabrikanten, som helt klart er racing- og ytelsesorientert, har allerede rukket å etablere seg i kjente internasjonale løp som nettopp Dakar Rally.
Ifølge fabrikantens egne nettsider er merket representert på alle kontinenter og er i ca. 45 land, men så langt altså ikke i Norge. I 2021 var den årlige produksjonen begrenset til ca 20.000 enheter, og ca. 5.000 av disse ble da eksportert til andre land.
Fabrikanten har selv lagt en 40 % årlig vekst til grunn for egen markedsstrategi, så vi kan derfor anta at de i dag ligger på en årlig produksjon på ca. 70.000 enheter fordelt på segmentene ADV, rally, sport, naken og offroad. En så raskt vekst i produksjonen tilsier at Kove Moto garantert søker nye markeder og en større geografisk distribusjon av modellene sine.
Les også: Velkommen til Norges råeste mc-helg! MC-messen 27. februar til 1. mars, 2026. Sikre deg din plass på MC-messen, kjøp billett nå.


Eksempelvis er 800-serien veldig bra spekket med en ytelsesvillig motor som yter 95 hk og 80 Nm, den veier ca. 180 til 190 kg og har en justerbar demperpakke fra KYB. Alle modellene vi fikk se på EICMA har en strålende ergonomi med styrer som har en himmelsk bredde og garantert gode styreegenskaper.
Les også vår test: Nyheten QJMotor SRT 700SX imponerer og er ingen copycat!
Hvorfor vekker Kove interesse i Norge?
Segmentene, bruksområdene og designet treffer blink for norske forhold. Kombinasjonen av ytelse og ergonomi gjør modellene attraktive for både touring og offroad.
Designet kan gjennomgående og best beskrives med det engelske ordet «impeccable», og matcher de beste i segment og klasse, uten tvil. Touring-utgaven 800 X er rett og slett et nydelig blikkfang, og det er ikke noe vanskelig å forstå at folk her hjemme har begynt å etterspørre merkets tilstedeværelse i Norge. Det fleste av disse ligger designmessig i head-twister kategorien.
Tilhører du en motorsykkelklubb? På MC-messen 27. februar til 1. mars 2026, kan du vise frem klubben, syklene og få egen stand. Les mer og meld din klubb på.

Imponerende spesifikasjoner i 800-serien
Med 95 hk, 80 Nm og KYB-dempere leverer Kove 800-serien en pakke som kan konkurrere med de beste i klassen. Touring-utgaven 800 X er et blikkfang som får hodene til å snu.
Vår analyse av porteføljen, modellenes kapasiteter, ytelser og ikke minst design, forteller at Kove helt klart er oppe og nikker med de beste i sine respektive segment.
Les også: testen av BMW R 1300 som er beefy, barsk, snappy og veldig heftig.

Global vekst – Norge neste?
Fra 20.000 enheter i 2021 til anslått 70.000 i dag, Kove satser stort. Merket er representert i 45 land, men foreløpig ikke i Skandinavia. Det er trolig bare et tidsspørsmål før vi ser Kove på norske veier.
Det må derfor forventes at de vil kunne konkurrere med absolutt alle aktørene i det norske markedet.
Når vi i tillegg registrerer en økende interesse for merket, så tenker vi at det bare er spørsmål om tid før vi finner merket i det norske markedet. Vi antar derfor at det allerede er aktører som er i dialog med Kove, og at vi snart vil se nok en kinesisk aktør i det norske markedet. Kove er så langt ikke representert i noen av de skandinaviske landene.
Å ha et kinesisk merke i porteføljen er trolig et viktig suksesskriterium for morgendagens forhandlere, og det er sannsynligvis mange som ser dette som en mulighet.
Les også denne testen: High-end: Harley-Davidson Pan America Special setter en ny standard

Hva må på plass før lansering i Norge?
Ettermarked, reservedeler og garantiordninger er nøkkelfaktorer. Men med en portefølje som imponerer, er det sannsynlig at norske importører allerede har Kove på radaren.
Vi ser neppe Kove Moto på MC-messen i februar, men at merket er på vei til Norge er vi rimelig sikre på.
Så vil tiden vise hos hvem og når. Kove gjør mye riktig og det er lite å sette fingeren på, men forhold som ettermarked, distribusjon av reservedeler og garantiordninger må være på plass før en norsk importør kan ta den inn. Men, mange andre merker har klart dette, så da vil nok Kove også klare det!
Vil du ha en motorsykkel som gir deg «instant fun» og får deg til å smile i hver sving? Da bør du lese testen av Husqvarna 801 Vitpilen – rå, leken og full av kjøreglede.

Med sin spennende og relevant portefølje er nok Kove her til lands før vi vet ordet av det.
Bli med på en helg med MC entusiasme! Test din drømmesykkel og sjekk ut det nyeste MC-utstyret på MC-messen 2026. I tillegg blir det full gass med motorsykkelshow som øker pulsen din. Kjøp billett nå!