Åpningstider: Tirs 10.00 – 18.00 | Ons 10.00 – 17.00 | Tors 10.00 – 18.00
High end motorsykkelen Harley-Davidson-Pan-America-Special

High-end: Harley-Davidson Pan America Special setter en ny standard

FRA MEDIEPARTNER MC-avisa/Bike: Harley-Davidson Pan America Special hører definitivt hjemme i high-end segmented. Dette er en av verdens eldste motorsykkelmerker, og ble etablert av William Harley og Arthur Davidson i 1903. Les hele testen her:

Mye av historien preges av touring og custom i forskjellige former, og det er vel dette vi først og fremst dette forbinder merket med.

Men så ville Harley-Davidson inn i adventure-segmentet med on- og offroad kapasiteter. De ville bevise at de kunne noe mer enn bare custom, og de ville til og med konkurrere i highend delen i dette segmentet. H-D brukte mange år på å utvikle modellen og kjørte den blant annet gjennom et heftig 30.000 km testregime for å forsikre seg om at dette ble bra nok.

De møtte mange utfordringer på veien. Men har lært av sine feil og videreutviklet en tech-plattform som faktisk hører hjemme i high-end delen av dette segmentet. Uten tvil.

Motorsykkelen-Harley-Davidson-i-solnedgang
Harley-Davidson Pan America Spesial. Testsykkelen er levert av Lazy Boyz.

Utfordreren

Jeg forbinder adventure-begrepet med oppdagelser, opplevelser og eventyr, og det er nettopp det denne motorsykkelen representerer.

Harley-Davidson har klart å lage en stor adventure modell som ligger i high-end segmentet. Samt å gjøre den tilgjengelig for både korte å lange førere. Det er faktisk like enkelt å kjøre denne som en Yamaha Tracer 7 GT. Den oppleves akkurat like enkel å kjøre.

«Hev og senk»-teknologien som H-D har utviklet fungerer umerkelig, perfekt og mye bedre enn hos konkurrentene som har tilsvarende systemer. Her vil ikke en kort fører merke noe som helst. Du kan rett og slett bare sette beina i bakken uten å bekymre deg for sittehøyde eller vekt og balanse.

De største, og kanskje eneste reelle konkurrentene til Pan America, er nok BMW og KTM. Triumph klarer ikke helt å matche dette.

Denne modellen har jeg fulgt siden den ble lansert i Portland, Oregon. Jeg har fulgt utviklingen av modellen, og har kjørt modellen mye her hjemme i alle mulige miljøer. Jeg har over tid lært å sette pris på modellens egenskaper. 

Les også: Velkommen til Norges råeste mc-helg! MC-messen 27. februar til 1. mars, 2026.

Sikre deg din plass på MC-messen, kjøp billett nå.

Gruskjøring-med-H-D-Pan-American-Special-
Harley Davidson Pan America oppleves som lettere å håndtere, selv om den hører til blant de største adventure modellene.

Pan America hører utvilsomt til blant de største adventure-modellene, men oppleves likevel mindre og lettere å håndtere. Modellen er slank og inviterer til lek og moro, men er samtidig kraftfull og forutsigbar takket være gode ergonomiske forhold for føreren, både sittende og stående.

Siden-av-motorsykkelen-H-D-Pan-America-Special-
Designets funksjonaliteter er virkelig er gode, både hva angår ergonomi, værbeskyttelse og spesielt lys-teknologien.

Designet er særegent, men veldig funksjonelt

Det skal ikke stikkes under en stol at designet er krevende og kontroversielt. Men, ser vi på to av de tre største konkurrentene, nemlig BMW R 1300 GSA og KTM 1290/1390 Adventure, er heller ikke disse noen utpreget pryd for øye.

Pan America er stor, men slank, og leverer topp ytelse med adaptive kurvelys som lyser opp veien der du svinger.

Honda Africa Twin er nok unntaket hva angår design. BMW og KTM er på sine måter akkurat like spesielle, så jeg tenker at vi først som sist bare kan fastslå at smaken er som baken; den er delt. Så får det være opp til hver enkelt å ta stilling til hva man liker, eller ikke liker.

Les også: testen av BMW R 1300 som er beefy, barsk, snappy og veldig heftig.

Selv om Pan America er stor, så er den slank. Den har en lavere vekt en konkurrentene og leverer topp på ytelser, særlig ramme og demping. Jeg har kjørt denne modellen mye i høstmørket, og må si at jeg satte stor pris på den adaptive kurvelysteknologien. Med IMUén (Internal meassurement unit) lyser den opp siden du svinger inn i.

Pan America er nydelig balansert. Den har en styregeometri som legger tilrette for alt fra komfortabel cruising til sportslig adferd eller lek. Så, for min del faller denne sykkelen inn i kategorien for motorsykler som er så gode å kjøre, at jeg beint fram driter i hvordan de ser ut.

Særegenhet og identitet har da aldri vært galt. For meg er det mye verre å velge «main stream» eller modeller som absolutt alle har. «Image is everything», heter det. Vi vil vel kjøre en motorsykkel som kommuniserer at vi er litt spesielle og ikke helt som alle andre, eller?

Display-til-motorsykkelen-viser-Rain
TFT-teknologien som virkelig fungerer ved at den er informativ og gjennomgående har en veldig fin presentasjonsform, med store fine bokstaver og tall i en fin oppløsning.

Display-til-motorsykkelen  Harley-Davidson Pan America Special

Instrument, brytere og infotainment

Harley-Davidson var faktisk et av de aller første merkene som fikk navigasjonsfunksjonen inn i eget instrument. Med en form som virkelig fungerte.

På venstre styreholk finner du tekniske funksjoner.

Brytere og bryterpanel gjøres tilgjengelig på en ergonomisk god måte. Det er litt mange brytere, men det blir man vant til. Etter relativt kort tid sitter alt i fingrene.

På høyre styreholk finner du infotainment som er plassert logisk og fint.


Bli med på en helg med MC entusiasme! Test din drømmesykkel og sjekk ut det nyeste MC-utstyret på MC-messen 2026. I tillegg blir det full gass med motorshow som øker pulsen din. Kjøp billett nå!

Hva ønsker jeg å fremheve som spesielt bra?

Først og fremst vil jeg fremheve motoren som har fått navnet «Revolution Max».

Detaljer-av-motoren til Harley-Davidson

V-tvinn-generasjonen er dessverre nesten utdøende, og Harley-Davidson er nå et av få merker som bruker dette motorkonseptet. Jeg har nesten et kjærlighetsforhold til V-tvinner, og denne motoren er intet unntak.

1252 kubikk og 150 hk er ganske heftig. Med V-tvinnenes karakteristikk, effektdistribusjon og mappingvalg får du tilgang til absolutt alt du trenger. En V-tvinn leverer som regel svært godt gjennom mellomregisteret, og øker deretter bare på mot toppen av turtallsregisteret, og er virkelig morsom å bruke.

En av fordelene med V-tvinn konseptet er at de som regel er slanke. Det bidrar derfor positivt til å opprettholde en god vekt og balansering av motorsykkelen.

Motorkonseptet passer derfor godt inn i kriterier for et vellykket og godt tekniske design, som også påvirker styregeometri og kjøreegenskaper.

Les også om: Adventure og Street-modeller topper listen på modellsalget jan-aug 2025.

Detaljer-forhjulet-til-H-D-Pan-America-Special-

Modellens demping er helt enestående, og passer meg som representant for hvermansen veldig godt.

Jeg betrakter ikke meg selv som offroad-spesialist, og for denne kategorien førere snakker vi uansett om helt andre behov. Disse førerne bruker ofte mindre, slankere, lettere, stivere og ikke fullt så effektsterke motorsykler. Og vektlegger altså andre karakteristikker enn det adventure eller touring førerne gjør.

Ramme, svingarm og de kraftige 47 mm demperne foran leverer superbra, og den elektroniske dempingen følger i utgangspunktet mappingvalgene dine.

Du kan selvfølgelig sette opp sykkelen helt etter egne preferanser. Egendefinerte mappingvalg, men for egen del dekker fabrikk-settingen det jeg har behov for.

Tilhører du en motorsykkelklubb? På MC-messen 27. februar til 1. mars 2026, kan du vise frem klubben, syklene og få egen stand. Les mer og meld din klubb på.

Motorsykkel-setet-til-Harley-Davidson-Pan-America-Special

Den har en god og velfungerende kraftpakke og drivlinje, en god styregeometri og gode demperegenskaper. På ergonomi leverer også Pan America Special veldig godt.

Det brede styret, posisjoneringen av føreren i sykkelen og den geniale hev- og senk-funksjonen, gjør at denne sykkelen kan kjøres av nær sagt alle. Du kan faktisk få denne utgaven helt ned i en setehøyde på 785 mm. I tillegg fungerer hev og senk funksjonen helt umerkelig så du merker nesten ikke at dette er en stor adventuremodell.

Dempervandringen foran og bak er på 191 mm, og det er helt supert for oss som er generalister. Da får vi brukbare grus- og offroadegenskaper, men samtidig stivheten vi trenger for å ha det morsomt på vei – som vi kanskje kjører mest på.

Det 19 tommer store forhjulet er nok et godt kompromiss som bidrar vesentlig til de gode allround-egenskapene.

Harley-Davidson slet innledningsvis litt med å få på plass en kvikkskifter-teknologi som fungerte godt. Men dette løste de, og i dag kaller de dette systemet for Screamiming Eagle (må ikke forveksles med eksos).

Jeg har kjørt med både manuel giring og kvikkskifter-alternativet, og liker begge deler. Dette er ofte en smaksak, men er du leken, så holder du ofte en knapp på kvikkskifteren.

Les også testen: Nå tar Yamaha et stort teknologisk steg med lanseringen av MT-07 Y-AMT

Lydbildet til Pan America er utvilsomt en del av identiteten og imaget sykkelen kommer med.

Lyd blir aldri feil

V-tvinner har alltid vært en viktig premiss setter for lyd. Den store «tvinner» leverer nesten uten unntak herlige og barske oratorier. Skulle du slumpe til å ikke like lyden, har du et hav av muligheter til å bruke noe annet.

Kommer i tre versjoner

Pan America kommer i fire versjoner; en standard utgave, utgaven jeg har kjørt nå. Special – som blant annet har hev- og senk funksjonen, ST-utgaven. Sistnevnte kommer med 17 tommers hjul blir og derav betydelig mer leken og morsom.

Dette går selvfølgelig på bekostning av offroad- eller grus-egenskapene, men man skal ikke undervurdere betydningen av lek og moro heller.

Har du god råd, kan du eventuelt velge CVO-modellen som tilbyr hele utstyrslisten og en god porsjon luksus. Det vil koste deg ca 100.000,- i tillegg, men da har du til gjengjeld noe få andre har.

Konklusjon

Pan America er motorsykkelen for deg som ikke følger strømmen, men heller velger din egen vei. Du har ikke behov for å være som alle andre, og du setter dine egne kriterier når du velger sykkel. Det heier jeg på. Verden trenger flere som tør å gå sine egne veier, helst på to hjul med grovmønstrede dekk.

Velkommen til MC-messen 2026

Test din drømmesykkel og sjekk ut det nyeste MC-utstyret på MC-messen. I tillegg blir det full gass med motorshow som øker pulsen din. Kjøp billett nå!

Les også om: Norges råeste MC-helg på MC-messen, 27. februar til 1. mars 2026.

Per Sårheim Prosjektleder MC-messen

Per Sårheim

Per har lang erfaring med bransjen og er selv en 
motorsykkelentusiast. Han hjelper deg gjerne
med å posisjonere din bedrift. 

Ønsker du å bli utstiller
på MC-messen 2026?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.