Åpningstider: Tirs 10.00 – 18.00 | Ons 10.00 – 17.00 | Tors 10.00 – 18.00
Honda-motorsykkel-nyhet

EICMA  2025: Få nyheter, noen spennende lyspunkter

FRA MEDIEPARTNER MC-avisa/Bike: Redaksjonen er tilbake fra årets EICMA messe i Milano, som er en av verdens største lanseringplatformer for MC-bransjen. Her lanseres nye modeller, facelifter, forbedringer og mye av kjøreutstyret vi vil kunne kjøpe neste år. Her møtes alle de viktigste aktørene for å formalisere avtaler, knytte nye kontakter og gjøre alt klart for kundene til 2026.


Ryktene florerer før messelokalene åpnes

I år som tidligere år florerte ryktene i måndene og ukene før messen. Skråsikre og mindre skråsikre «forståsegpåere» delte villig sladder og informasjon om nylanseringer – som faktisk ikke kom.

Årets messe ble derfor en aldri så liten nedtur, med relativt få nyheter med høy wow-faktor. Men noe nytt ble det, og det vi fikk se tyder på at vi går en spennende tid i møte. 

Les også: Velkommen til Norges råeste mc-helg! MC-messen 27. februar til 1. mars, 2026. Sikre deg din plass på MC-messen, kjøp billett nå.

Nyheten Voge-DS800-motorsykkel-på-Eicma

Den største endringen

En av de største tekniske nyhetene på messen var nyheten om at Honda sin nye elektriske satsning WN7 kommer med det samme CCS-systemet som man bruker til hurtiglading på elektriske biler. CCS gir ikke bedre og mer rekkevidde, men snarere vesentlig kortere ladetid og tilgang til en velutbygget infrastruktur som allerede brukes av elbilistene. Da får vi et vesentlig større operasjonsområde på motorsykkelen også. Dette blir rett og slett en «game changer». 

Les også: Kinesiske Kove Moto, økende interesse i Norge.

Den andre store endringen knyttes nok utvilsomt til den store asiatiske satsningen med Kina og India i spissen. Disse fabrikantene kommer nå som en flodbølge med en diger og ikke minst spennende portefølje som kommer til å utfordre de etablerte merkene. Dette vil skape en ny dynamikk i markedet, og det er ingen tvil om at merker som Voge, QJ Motor, CF Moto med flere kjapt kan bli ganske så utfordrende å håndtere.

De er i overkant konkurransedyktige på pris, og de bruker de samme og kjente komponentene som vi finner på de etablerte merkene. Men selv om de nye aktørene er mange, store og kapable, vil nok dette ikke bli noen enkel parademarsj. Nye importører må levere på etter-markedsdelen dersom de skal lykkes. Klarer de ikke det, vil nok kundene bruke sin forbruker-makt og prioritere andre merker.

Les også denne testen: High-end: Harley-Davidson Pan America Special setter en ny standard


Interessen for mellomklassen er voksende


Trenden viser ellers at interessen for sykler i A2-klassen er økende, og dette følger fabrikantene opp. Flere lanserer nå svært spennende modeller som både er kapable, fine å kjøre og konkurransedyktige på pris på grunn av det norske avgiftssystemet. I tiden fram mot MC-messen skal vi presentere alle nyhetene fra EICMA på denne nettsiden. På MC-messen i februar får du se det meste ved selvsyn!

Les også: testen av BMW R 1300 som er beefy, barsk, snappy og veldig heftig.

Se film og velkommen til MC-messen, les gjerne mer her:

Tilhører du en motorsykkelklubb? På MC-messen 27. februar til 1. mars 2026, kan du vise frem klubben, syklene og få egen stand. Les mer og meld din klubb på.

Bli med på en helg med MC entusiasme! Test din drømmesykkel og sjekk ut det nyeste MC-utstyret på MC-messen 2026. I tillegg blir det full gass med motorsykkelshow som øker pulsen din. Kjøp billett nå!

Per Sårheim Prosjektleder MC-messen

Per Sårheim

Per har lang erfaring med bransjen og er selv en 
motorsykkelentusiast. Han hjelper deg gjerne
med å posisjonere din bedrift. 

Ønsker du å bli utstiller
på MC-messen 2026?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.