FRA MEDIEPARTNER MC-avisa/Bike: Kawasaki KLE 500 2026. Dette vil sannsynligvis bli en av de mest spennende adventure-modellene i A2-klassen, og den kommer garantert til å utfordre konkurrenten. Så får vi håpe at importøren er modig nok til å ta inn nok sykler til 2026, for dette kommer til å bli populært.
Dette er nok en av de mest spennende nyhetene vi fikk se på EICMA i Milano, hovedsakelig fordi den har så mange elementer av oppleste og vedtatte suksesskriterier i oppskriften sin. Den er slank, den er lett, den har helt optimaliserte hjulstørelser, den er langbent og den har en absolutt bra «power to weight ratio».
Nyheten KLE 500 vil passe like godt til hverdag og lek, som til lengre turer på grus og landevei i norske landskap. Det er ingen tvil om at denne modellen kommer til å skape flotte kjøre- og turopplevelser for veldig mange.
Modellnavnet KLE 500 er velkjent for Kawasaki-entusiaster. Den ble først introdusert i 1991, men forsvant fra markedet i 2008.
Les også om Norges råeste motorsykkelhelg: MC-messen, 27. februar til 1. mars 2026.

Kort oppsummert
- Slank, lett og optimalisert for både hverdag og eventyr
- Lav vekt gir stor fordel i terreng
- Inspirert av Yamaha Tenere 700 – men til lavere pris
Hvorfor KLE 500 treffer blink
Den nye modellen har imidlertid noe som mange av konkurrentene ikke har, nemlig elementer fra suksessoppskriften fra Yamaha sin Tenere 700. KLE 500 er temmelig lik på mange og viktige punkter.
Merk at pressen ennå ikke har fått tilgang til alle tekniske detaljer, og at det knytter seg noe usikkerhet til nøyaktigheten på dataene vi har fått tilgang til.

Design og funksjonalitet – nøkkelen til suksess
Viktige kriterier for suksess i dette segmentet skal knyttes til design og designets funksjonalitet innen bruksområde. Det er viktig at den er slank, tilbyr høy komfort både sittende og stående og tillater at føreren har god bevegelsesfrihet og gode forankringsmuligheter til bena.
Sykkelen skal helst veie godt under 200 kg dersom man skal bruke den i terrenget, og styret skal være bredt og riktig posisjonert slik at det tilrettelegges for at man kan kjøre teknisk riktig og komfortabelt på alle typer underlag.
Vindbeskyttelse og muligheter til å plassere navigasjonsutstyr er selvfølgelig også viktig. Dempervandring og bakkeklaring er også viktige elementer som modellen må score høyt på.
At modellen tilbyr brukbare lasteløsninger er selvfølgelig litt viktig, men ikke avgjørende i denne klassen.
SE FILM FRA MC MESSEN – EICMA MILANO MED KAWASAKI KLE 500
Motor og ytelse – hva vet vi så langt?
Nyheten Kawasaki KLE 500 er utstyrt med en væskekjølt parallell-twin motor på 451 kubikkcentimeter. Pr. i dag finner vi motstridende informasjon hva angår nøyaktig effekt.
Det oppgis nemlig at motoren leverer alt fra 42 til 51 hk. Grensen for A2-klassen er som kjent 48 hk. Men vi kjenner eksempler på at fabrikanter tilbyr to versjoner rundt denne effektgrensen; en A2-versjon på rett under 48 hk og en fulleffekt som ligger litt over dette.
Hva angår dreiemoment, er situasjonen den samme, men det festes mest lit til at motoren vil levere ca 44 Nm.
Tilhører du en motorsykkelklubb? På MC-messen 27. februar til 1. mars 2026, kan du vise frem klubben, syklene og få egen stand. Les mer og meld din klubb på.

Motorfakta
- Parallell-twin, 451 cc, væskekjølt
- Effekt: 42–51 hk (A2-vennlig)
- Dreiemoment: ca. 44 Nm
- Lav vekt gir imponerende «power-to-weight ratio»

Uavhengig av disse usikkerhetene, forteller vår analyse at modellen vil kunne matche Yamaha Tenere 700 på mange områder. PWR (power to weight ratio) vil på grunn av lavere vekt ligge tett på Tenere 700, og hjulstørrelser, bredde, høyde og dempervei er heller ikke ulik.
Komforten vil sannsynligvis oppleves som minst like god, med et litt bedre sete og et mye bredere styre. Motorpakken vil neppe levere like mye effekt som Tenere 700, men den vil garantert levere mer enn nok for de aller fleste. KLE 500 vil ha en vesentlig lavere pris, som pr. i dag heller ikke er tilgjengelig.

Bruksområde og trender
Dette har vi skikkelig tro på, for KLE 500 treffer trenden med økt interesse for mindre mellomklasse-sykler i adventure-segmentet. Modellene i denne klassen og i dette segmentet blir bare bedre og bedre. Førerne ser ut til å oppdage at lav vekt og mindre omfangsrike sykler har minst like mye å by på som de store og tunge pulverpaddene som gjerne koster tre-fire ganger så mye. Med normale ferdigheter kommer du til på flere steder, og du får oppleve mer.
Kawasaki KLE 500 er en ekte eventyrer som kommer til å gjøre store opplevelser og kjøreopplevelser tilgjengelig for veldig mange.
Klar for å teste din drømmesykkel? Velkommen til MC-messen 27. -1. mars 2026. Sikre deg din plass på MC-messen, kjøp billett nå.
Hvorfor velge KLE 500?
- Perfekt for norske forhold – grus, landevei og by
- Komfortabel både sittende og stående
- Rimeligere enn konkurrentene, anslått pris: ca. 100–110.000 kr
Pris og tilgjengelighet
Vi antar at prisen vil ligge på ca. 100–110.000 kroner, avhengig av utstyr eller pakkeløsninger. Det vil den være verdt.
Les også: Velkommen til MC-messen 27. februar – 1. mars, og bli med; Norges råeste Mc-helg, MC-messen.
Det er én foredragsholder du ikke vil gå glipp av på Norges råeste møteplass. Les historien: «The Girl On A Bike» på MC-messen, en historie om mot og lidenskap.