Åpningstider: Tirs 10.00 – 18.00 | Ons 10.00 – 17.00 | Tors 10.00 – 18.00
BMW-R1300-i-bymiljø

Kirurgisk presisjon og enorme krefter, BMW R 1300 R

Tekst/foto: Ole-Andreas Isdahl. BMW R 1300 er beefy, barsk, snappy og veldig heftig. Dette er ikke en fullverdig test av sykkelen, kun et førsteinntrykk. Jeg kjørte sykkelen kun en kveld, og det er på ingen måte nok til å bli tilstrekkelig kjent med teknologi, bruksområde og de operasjonelle kapasitetene til en så heftig maskin.

Men først, hva skjedde med gamle R 1200 R?

Slik så modellen ut i 2008. Jeg eide selv en som var helt lik, en godmodig kraftkar med svært behagelige kjøreegenskaper og en ergonomi som tillot meg å kjøre i dagevis uten å bli sliten. Men, på alle måter gammeldags og klar for en modernisering.

Denne modellen representerte på mange måter historien og ikke fremtiden. Selv om den var utrolig god å kjøre og jeg elsket den. Lyden av boxeren, kraften, den presise styregeometrien, imaget, ja alt var bare helt fantastisk. Modellen ble senere endret, og etter min mening ikke like fullkommen som akkurat denne. Dette var en ekte roadster.


Ny tid krever nytt design, ny teknologi og ny kapasitet

R 1200 R har utvilsomt vært gjennom en reise som har gått over nesten to tiår. Det har skjedd mye på design- og teknologifronten. Det er likevel ganske heftig å oppleve forskjellene på min sykkel fra 2008 og denne i 2025. Makan til endring skal du lete lenge etter.

Nå er ikke modellens evolusjon det viktigste her. Spørsmålet som må stilles er om nye R 1300 R og bokser-teknologien klarer å holde tritt med konkurrentene i streetfighter-segmentet. Dette var mitt hovedfokus da jeg kjørte ut med sykkelen.

Ønsker du å oppleve en helg full av MC-nyheter? Hvor du kan teste drømmesykkelen? Da bør du lese og bli med på Norges råeste Mc-helg, MC-messen.

Tekniske data:

MotorLuft/væskekjølt bokser med shiftcam teknologi
Volum1300 cc
HK145
Nm149
Våtvekt239 kg
Akselavstand1511 mm
Bremser foranDoble 310 mm skiver 4p Brembo produserte kalipper
Bremser bakSingen 285 mm 2p Brembo produsert kalipper
Setehøyde785 – 810 mm
Demping foran47 mm elektronisk demping
Demping bakEletronisk monoshock EVO paralever
Forhjul120/70 ZR-17
Bakhjul190/55 ZR 17
Motorsykkelen-BMW-R-1300-i-helhet
Ingen tvil om det, boxer-teknologien holder tritt.


Designet representerer en helt ny generasjon


Designet er såpass spesielt at modellen visuelt kan ende opp i kategorien «like eller ikke like». Men, er du BMW-elsker, så spiller det ingen rolle, da skal du bare ha en slik uansett.

Objektivt sett er modellen bred, maskulin og en anelse skremmende hva angår visuelle inntrykk. Får du en slik i speilsonen din, så vet du hva dette er og du vet at løpet bokstavelig talt er kjørt. Gitt at det sitter en fører med et snev av ferdigheter oppå sykkelen.

De visuelle detaljene er mange, så du kan bruke mye tid på bare å observere eller studere de. Personlig legger jeg først merke til bredden på sykkelen, som gir den et kraftfullt uttrykk.

Fronten er heftig, med en markant lykt som virkelig fanger blikket. Den kraftige tanken flyter sømløst inn i motorseksjonen, og de horisontale, klassiske sylindrene gir et nostalgisk preg.

Setet og sidedekslene binder designet sammen på en elegant måte. Det sorte, krummede eksosanlegget tilfører en rå estetikk. Den singel-sidede svingarmen og den eksponerte felgen gir et moderne og teknisk avansert inntrykk. Alt veldig heftig og veldig maskulint.

Før start lurer jeg litt på om dette blir som å kjøre en jern-klump. Denne motorsykkelen er nemlig veldig bred og veldig kraftig visuelt. Dette er uten tvil ganske heftige greier.


Moves like Jagger


Jeg følger testrutinen min slavisk, og gjør meg kjent med vekt, balanse og styregeometri. Så starter jeg på den faste testløypen, hvor sykkelen skal prøves. Kjenner på et smil, og tenker at hjelpes, kunne jeg virkelig ta så feil?


R 1300 R beveger seg nemlig kattemykt, forutsigbart og mer presist enn noe annet jeg kan huske å ha kjørt på lang tid (om noen gang). Ja, akkurat som Maroon 5 synger: Moves like Jagger.

Styregeometrien er festlig, forutsigbar og trygg, og jeg kan lett endre svingkurven midt i et nedlegg og opprettholde kontroll i en ny og skarpere kurve. 

Styresignalene til det brede styret mottas med stor takk, og responsen kommer lynkjapt og umiddelbart. Fest blikket, push kjapt og følg på med å presse hake, blikk og overkropp frem mens du går på med et passende gasspådrag. Jeg sier passende fordi her er det nemlig et helt arsenal av krefter. De gamle V-tvinnene til KTM var heftige nok de. Men, her leverer bokseren i mappingvalget «dynamic pro» en presisjon, respons og effektdistribusjon som overgår det meste jeg har vært borti. 

Les også om: Tung MC-salget jan-aug 2025 close race mellom Yamaha, Honda og BMW


Ingen firesylindret motor kan matche denne kraften

149 Nm er og blir heftig, og turtallet er vesentlig roligere og mer behagelig å kjøre enn hylende rekkefirer som ligger på 5-6000 rpm ved 100 km/t.

Her lunter du av gårde på skarve 3500 rpm, og har kraft tilgjengelig over alt i turtallsregisteret.  Som du ser av bildet, har BMW støttet opp sylinderen for å unngå vibrasjon og slitasje på sylindrene som nå begynner å bli ganske store og tunge.

Men, først og fremst er det slående hvor mye presisjon denne sykkelen leverer på absolutt alle områder; styregeometri, gassrespons, effektdistribusjon, demping og nedbremsing. Alt fungerer helt perfekt, gitt at føreren har ferdigheter til å håndtere maskinen. 

Vil du ha en motorsykkel som gir deg «instant fun» og får deg til å smile i hver sving? Da bør du lese testen av Husqvarna 801 Vitpilen – rå, leken og full av kjøreglede.


Instrumentering og førerstøtte


Fantastisk, velfungerende og morsomt, tenker jeg vi sier. Den store TFT-skjermen er lettlest, og du kan velge fremvisningsmodus etter smak. Bryter og navigasjonspanelene er som vi kjenner de på BMW, og det fungerer bra.

Du kan hente inn mye førerstøtte, eller la være å bruke det. Motorstyringen på denne sykkelen er så god at du uansett vil klare deg brukbart, selv om det er mye krefter tilgjengelig. Jeg synes «lean indikatoren» er spesielt morsom.

Her kan du lese max nedlegg på siste tur, og det er nå litt morsomt, synes jeg da. Denne nulles ut og starter målingen på nytt når du slår av tenningen. 

Bryterpanelene er helt i henhold til BMW-standarden, og derfor lette å gjenkjenne. Jeg blir imidlertid litt forvirret av «fail safe funksjonene» som overstyrer hva du kan bruke og ikke bruke under kjøring. Fra et sikkerhetsperspektiv er dette selvfølgelig bra, men det hindrer uansett ikke meg fra å prøve. Da ender jeg kanskje opp med å bruke mer tid på instrumentet, fordi jeg tror jeg må lete mer. Jeg bruker dermed mer tid på å se ned, og det er heller ikke bra!


Perfeksjon skaper kjøreglede

Jeg lar meg fortsatt imponere av boxer-motorens evolusjon. Husk at denne teknologien så dagens lys i 1897, og det er derfor nesten ufattelig at den fortsatt er konkurransedyktig nesten 130 år senere, og til og med i dette segmentet. Jeg liker torque fremfor turtall, og synes helt klart at denne modellen er å foretrekke framfor travle firesylindrede motorer som lever av høye turtall. 

Les også testen av en feelgood og herlig klassisk kjøreglede til en lav kostnad, nemlig Honda GB350S

Detaljer-på-tanken-av-BMW-motorsykkel
BMW R 1300 får toppscore i denne testen.

BMW R 1300 R leverer så til de grader, og får topp score på nesten alle områder. Den er litt tung med sine 236 kg, men det blir en fordel i noen sammenhenger, særlig hva angår komfort og stabilitet. Alt annet er bra, gitt at du tåler å sitte litt foroverbøyd. Option 719 har alt, så her trenger du ikke å tenke på noe annet. Standardmodellen er selvfølgelig også bra, dog litt rimeligere.

Jeg vil også fremheve demperfasilitetene  som også leverer bedre enn forventet. Jeg skal sikkert kjøre mer R 1300 R, og ser fram til å fordype meg mer enn det jeg rakk på en kveld. Men, fy farao for en maskin, dette er intet mindre enn heftig!

BMW-R-1300-R-i-butikken
Testsykkelen er levert av MCO Vollebekk.

Og ja, dette klarer definitivt å holde tritt med konkurrentene i streetfighter-segmentet. Verden har utvilsomt gått videre på teknologisiden, og BMW er virkelig flinke til å henge med i svingene – bokstavelig talt. 

Er du klar for å teste din drømmesykkel?

Velkommen til MC-messen 27. februar – 1. mars. Les mer og bli med; Norges råeste Mc-helg, MC-messen.

Ta med familie og venner og bli med på en helg som inneholder fart, spenning, samhold og læring. Her finner du de største importørene, klubber og foreninger – alle godt representert, med et bredt sortiment og nyheter for årets mc-sesong.

Per Sårheim Prosjektleder MC-messen

Per Sårheim

Per har lang erfaring med bransjen og er selv en 
motorsykkelentusiast. Han hjelper deg gjerne
med å posisjonere din bedrift. 

Ønsker du å bli utstiller
på MC-messen 2026?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.