Åpningstider: Tirs 10.00 – 18.00 | Ons 10.00 – 17.00 | Tors 10.00 – 18.00
Kawasaki-Z650RS-motorsykkel-i-byen

Kawasaki Z650RS: Klassisk stil møter moderne kjøreglede


Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
Når retro møter teknologi, oppstår magi, og Kawasaki Z650RS er et strålende eksempel på nettopp dette. Inspirasjon fra ikoniske modeller, kombinert med moderne kjøreegenskaper og solid ingeniørkunst. Kawasaki har skapt en motorsykkel som både ser fantastisk ut og leverer på veien. Z650RS er en urban klassiker, som gir deg følelsen av å kjøre noe ekte. Samtidig som den er lett og overraskende allsidig.

I denne testen tar vi et nærmere blikk på Kawasaki Z650RS. En av de mest undervurderte modellene på markedet. Den fortjener langt mer oppmerksomhet enn den får.

Kawasaki-Z650RS-i-naturen

Design og førsteinntrykk: En klassiker med karakter

Kawasaki Z650RS minner mye om sin storebror Z900RS, men er mindre, lettere og utrolig morsom å kjøre. Til tross for dette er den dessverre undervurdert i markedet.

Modellen er pen, klassisk og velproporsjonert, og jeg har siden den kom vært nysgjerrig. En klassisk modell har det den skal ha. En pen hovedlykt og kule analoge instrumenter som binder hele fronten godt sammen. Et solid visuelt inntrykk, av en nydelig klassisk motorsykkel.

Linjene og tanken er pen. Overgangen til setet og avslutningen har et kul karosseriprofil som ligger rundt baklykten, er rett og slett ganske sexy. 

Les også: Er du klar for årets største motorsykkelopplevelse? Velkommen til Norges råeste mc-helg, MC-messen 26. feb – 1. mars 2026


Fargekombinasjonene med en sølvfarget og racing-grønn tank passer svært godt sammen med de krummede detaljene.

Fargevalg og tekniske spesifikasjoner

Z650RS har en 649 cc tosylindret motor med 68 hk og 64 Nm. Den har 17-tommers hjul foran og bak, og akselavstanden er 1405 mm. Dette gir god balanse for variert kjøring.

Våtvekten er 187 kg. Rammen er av trellis-type, med enkel svingarm. Dempingen består av 41 mm gafler foran og en justerbar monodemper bak. Bremsene er fra Nissin. Den har doble 300 mm skiver foran og én 220 mm skive bak. Bremsene gir god og jevn respons. Setehøyden er 820 mm. Det gjør sykkelen lett tilgjengelig for førere i ulike høyder.

Teknisk er Kawasaki Z650RS en enkel motorsykkel, og ingen av komponentene hører hjemme i jåle-klassen. Men, det er heller ikke nødvendig. Kawasaki kan å bygge motorsykler, og har kunnskap og erfaring nok til å oppnå mye med enklere komponenter. Det påvirker selvfølgelig kvalitet og pris i positiv retning.

Er du klar for en motorsykkel som gir deg «instant fun» og får deg til å smile i hver sving? Da bør du lese testen av Husqvarna 801 Vitpilen – rå, leken og full av kjøreglede.

Instrument-på-Kawasaki-Z650RS
Instrumenetet er analog, som gir en opplevelse av å komme tilbake på en autentisk motorsykkel.

Instrumentering og brukeropplevelse: Autentisk og sjarmerende


Instrumentet er analogt, og for egen del synes jeg dette er aldeles strålende. Det er så kult å kjøre med gode og gammeldagse instrumenter som er analoge. Viserne er rolige og gir en nøyaktig visning av fart eller turtall, og det digger jeg.

I og med at Z650RS har en enkel kjørekomputer, er bryterpanelet også rent og enkelt. Akkurat som det skal være på en klassisk model.

Motorsyklen-Kawasaki-Z650RS

Vekt, balanse og ergonomi er helt essensielle suksesskriterier


Modellens relativt lave vekt, oppreiste sittestilling og fine vektdistribusjon gjør den svært godt egnet som en urban klassiker. Jeg føler meg rett og slett kul når jeg kjører rundt i byen. Digger den kule avslutningen på setet og overgangen til baklyset som tar igjen fargene fra tanken. Dette er pent og helt i tråd med designet vi finner på Z900RS.

Motoren har en jevn og fin gassrespons, og er virkelig kraftig og pigg. Så pigg, at jeg må minne meg selv på at en slik ikke skal kjøres som en street fighter. Her skal vi finne roen, god flyt og nyte komforten med stil i kjøringen.

Girkassen er bestemt, men myk, og hver enkelt giring avløses med et merkbart deilig klunk, akkurat som det skal være. Girkassens mekaniske presisjon styrker opplevelsen av at jeg kjører en klassisk modell, og det er herlig.

Styregeometrien er fin. Jeg har god kontakt med forhjulet mitt. Og når vi virkelig rocker i tette svingkombinasjoner, kjenner jeg at både for og bakhjul sitter som ei kule.

Sykkelen responererer lett og kjapt på styresignaler, og er derfor morsom å kjøre. I og rundt byen er den helt super, og festlig å kjøre til og fra jobb. Jeg kjørte lenger enn det jeg strengt tatt måtte på hver eneste tur.

Les også testen av Yamaha MT-07 Y-AMT, morgendagens teknologi er morgendagens kjøreglede.

Langtur med stil: Komfort og allsidighet

For meg er det viktig at motorsykkelen har et stort og bredt bruksområde. Derfor liker jeg å ta syklene ut på en langtur for å se hvordan de fungerer. Jeg forventer faktisk at også en klassisk modell skal kunne brukes på tur og gi en god kjøreopplevelse.

På turen reiser jeg lettpakket. Bruker en 40 liters Kriega bag (OS40) som reiseekvipasje. Det holder lenge, og en av fordelene er at disse små veskene ikke forringer kjøreegenskapene i noen vesentlig grad.

Styregeometri, gassrespons og effektleveransen fungerer strålende på langkjøring. Men, i og med at dette er en klassisk nakenmodell, trives den selvfølgelig ikke så godt over 100 km/timen. På en klassisk modell er dette helt greit, og du får med deg mer av turen og opplevelsene.

Kawasaki Z650RS er slank og tilbyr en høy komfort og gode svingegenskaper. Svingarmen og bakdemperen leverer veldig bra og håndterer mine 90 kg godt, selv i partier med humper og oppsprukken asfalt.

Konklusjon

Kawasaki Z650RS er en velbalansert motorsykkel med klassisk sjarm og moderne kjøreglede, en ekte perle for både by og landevei.

Er du klar for å prøve din drømmesykkel?

Velkommen til MC-messen som er den viktigste arenaen og møteplassen for alle som elsker MC. Vi vil presentere et bredt utvalg av de siste nyheter og trender for alle motorsykkelentusiaster.

Les også: Norges råeste MC-helg på MC-messen, 27. februar til 1. mars 2026.

Her kan du se og teste drømmesykkelen. Ta med familie og venner og bli med på en helg som inneholder fart, spenning, samhold og læring.

Du finner de største importørene, klubber og foreninger, alle godt representert, med et bredt sortiment og nyheter for årets MC-sesong.

Gjør deg klar for en uforglemmelig opplevelse på NOVA Spektrum i Lillestrøm, 27. februar til 1. mars, 2026.

Per Sårheim Prosjektleder MC-messen

Per Sårheim

Per har lang erfaring med bransjen og er selv en 
motorsykkelentusiast. Han hjelper deg gjerne
med å posisjonere din bedrift. 

Ønsker du å bli utstiller
på MC-messen 2026?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.