Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl. Når det lanseres en ny BMW er forventningene høye. Mange forbinder merkevaren med høy kvalitet, god komfort og gode kjøreegenskaper. Men selv om denne modellen hører hjemme i GS-familien er ikke det ensbetydende med at modellen faktisk er bra, det må BMW faktisk bevise over tid. Denne journalisten skal her være åpen, men objektivt kritisk, vi forventer nemlig mye av BMW F 450 GS og det må de levere på.
Nyheten kom allerede i 2024 da BMW lanserte konseptmodellen på EICMA-messen i Milano. Noen trodde sågar at F 450 GS skulle komme i 2024, men det gjensto noe arbeid på konseptmodellen så lanseringsdatoen ble derfor utsatt til messen i november 2025.

Det knyttet seg stor spenning til det nye designet som faktisk ble liggende temmelig nært konseptmodellen, dog med noen overraskelser. Pris-intervallet i A2-segmentet er ganske trangt, og en overpriset nylansering av en BMW ville nok blitt vanskelig å håndtere i det norske markedet, men det gikk relativt greit.
Modellen kommer i fire versjoner; Standard, Exclusive,Ssport og Trophy. Prisen vi ligge på mellom 100.000-133.000 kroner, avhengig av valg av utstyr og utstyrspakker.

Les også: Velkommen til Norges råeste mc-helg! MC-messen 27. februar til 1. mars, 2026. Sikre deg din plass på MC-messen, kjøp billett nå.
Opplevelsen av kvalitet
Nå må vi forte oss å si vi kun har sett og sittet på sykkelen, så vi vet foreløpig ikke nok om kjøreegenskaper og ytelser. Men, det er ingen tvil om at BMW har vært nødt til å inngå kompromisser for å være konkurransedyktig i et tøft A2-marked.
Det vises på komponentvalg, maskinering og generell «finish». Etter å ha studert sykkelen nøye på nært hold, tenkte vi at den kvalitetsmessig ligger i rommet mellom en GS 310 og en F 900 GS. Som kjøpere må vi heller ikke glemme at vi får det vi betaler for, og ikke noe mere. Men det betyr ikke at denne sykkelen har en lavere kvalitet eller er dårligere enn andre, langt derifra.
Les også: testen av BMW R 1300 som er beefy, barsk, snappy og veldig heftig.

En strålenende allrounder
Standard-utgaven er overraskende lav, og gir et litt mer ordinært inntrykk enn Trophy-modellen som er høyere, flottere og bedre utstyrt.
Setehøyden i modellspekteret varierer fra 83 til 86,5 cm, hvilket tilgjengeliggjør sykkelen for en mye større førergruppe. Setet er i tillegg ganske smalt, hvilket bidrar ytterligere til en god «ground control» for de aller fleste.
Se film etter lanseringen på Eicma i Italia 2025:
Valg av hjulstørrelser og dimensjoner forteller imidlertid at vi står ovenfor en touring-inspirert adventure-modell snarere enn en offroad-inspirert gjørme-bølle som kan brukes til alt over alt.
Så er det alltid slik at de frekke og livlige førerne uansett kjører over alt med hva som helst. Gode førere baserer mestring på ferdigheter, ikke nødvendigvis materiellet. så F 450 GS er nok kapabel nok i de rette hendene. Men, «trail blasting» er neppe målområdet for denne modellen.
Er du med i en MC-klubb? Nå kan du få muligheten til å presentere klubbens aktiviteter, rekruttere nye medlemmer og stille ut medlemmenes kjøretøy ved å ha en egen stand på MC-messen. Les mer og meld din klubb på stand for MC-messen 27. feb til 1. mars 2026.

Designet vitner om nytenkning
Designet har definitivt tilhold i BMW og GS familien. Modellen har slående likheter med sine større brødre F 900 GS og R 1300 GS, men sykkelen er selvfølgelig vesentlig mindre og nesten 50 kg lettere enn for eksempel F 900 GS.
Dette er en vesentlige forskjell som er med på å etablere en helt ny gren på familietreet til BMW. En gren veldig mange helt sikkert kommer til å trives med å sitte på.
Forskjellen mellom standard-modellelen og Trophy modellen, som det andre ytterpunktet, er merkbar, og vi tror nok at sistnevnte vil bli den mest solgte av de fire tilgjengelige modell-alternativene. Men hva design angår, er dette veldig kult og veldig bra.
Les alle testene vi har kjørt i år i denne artikkel.

Styrekronen
De ergonomiske forholdene er fine. Modellen er slank, seterammen er smal og har en fin overgang til tanken. Dette gjør at føreren enkelt kan bevege seg på setet.
S-lignende styret, er vi derimot ikke imponert av. I våre øyne viderefører det ikke selve GS-DNAét som ligger i den helt unike styre-standarden.
Denne komponenten har i mer enn 20 år hatt en buet men flat og bred utforming, som bidrar vesentlig til komfort og den helt spesielle kjøreopplevelsen som leveres av en ekte GS.
Forskjellen og konsekvensen av dette styrets utforming er nok reelt sett ikke så stor, men for vår del blir dette en feil som bidrar til at vi ikke klarer å definere dette som en ekte GS. Så skal vi være stor nok til å erkjenne at vi kan være på villspor og at vi kommer til å oppleve dette annerledes når i får kjørt modellen.
Men, akkurat nå fremstår dette som en vesentlig endring vi ikke er så imponert over. Vi mener at BMW enten burde hevet styrekronen, alternativt brukt raisere (styrehevere) hvor de legger et bredere styre på toppen. Så er det sikkert gode grunner til at dette er gjort slik, men vi liker det ikke.

Adventures don´t have to be big to be unforgettable
Instrumentering og brytere er som det pleier å være på en BMW, og det er supert. Her kjenner vi oss igjen, og dette funker.
Litt avhengig av hvilken modell du velger å kjøpe får du tilgang til tre kjørmodus (rain, road og enduro) og mange andre kjente BMW fasiliteter som Dynamic Brake Control, Dynamic Traction Control og Quick shift opp og ned (shift assist pro).
Du får også en ny easy cluch som fungerer som en sentrifugal clutch hvor du rett og slett kan la være å bruke clutch-hendelen. Mange merker tar i bruk alternativ gir- og clutch-teknologi om dagen, og BMW følger på.
Hva angår førerstøtte og elektronikk, er utvilsomt modellen godt utstyrt, og kjøper du den dyreste modellen får du utvilsomt mye moro for pengene.
Motoren vet vi lite om pr nå. Den er liten og kompakt, og når vi hører på «sound tracket» som ligger ute på BMW sine sider så høres det ut som om motoren jobber kjapt og effektfullt gjennom i turtallsregisteret med shift assist pro.
At dette blir er morsom motorsykkel å kjøre, er det lite tvil om.
Trenden viser at A2-segmentet er i vekst, og at flere får øynene opp for mindre sykler med lavere vekt og med ny og mer effektiv motorteknologi. Interessen for «multi purpose» sykler vokser og akkurat her finner vi F 450 GS.
Modellen kan faktisk komme til å levere svært godt som en «swiss army knife» og vil sannsynligvis komme til å gi veldig flotte kjøreopplevelser inenfor et stort bruksområde.
God ergonomi, kort akselavstand, en god styregeometri, 48 hk og 43 Nm tilsier at dette kan bli festlig motorsykkel å kjøre til en ikke så alt for høy investeringskostnad.
Trophy blir utvilsomt bestselgeren, så vi får håpe at BMW forhandlerne får inn mange av disse.
Fakta om MC-messen 2026
Sted: NOVA Spektrum, Lillestrøm
Dato: 27. februar – 1. mars 2026
Hva: Norges største og viktigste møteplass for motorsykkelentusiaster, bransjeaktører og leverandører
Forrige besøkstall: 25 646 besøkende
Kjøp billett til MC-messen 2026
Høydepunkter:
- Nyheter fra ledende MC-merker
- Utstyr, klær og tilbehør fra toppleverandører
- Spektakulært MC-show med stunts og showkjøring
- Møt MC-klubber og knytt nettverk
- Foredrag, ekspertråd og inspirasjon fra bransjen
Meld deg på MC-messen nyhetsbrev og få nyheter rett i innboksen.